Apple Music heeft 40 miljoen betalende gebruikers

Onder meer de HomePod is een belangrijk element in de strategie van Apple. ©AFP

De muziekstreamingdienst en concurrent van Spotify krijgt ook een nieuwe wereldwijde baas.

In de schaduw van Spotify's beursgang groeit ook de wereldwijde nummer twee in de muziekstreamingmarkt, Apple Music, gestaag verder. 

Het weekblad Variety bericht donderdag dat de muziekdienst van Apple 40 miljoen betalende gebruikers heeft. Een bijkomende acht miljoen gebruikers zitten in de gratis proefperiode van drie maanden. 

Apple Music zet zo de nodige druk op Spotify. De Zweedse marktleider had bij de beursgang 71 miljoen betalende gebruikers. Spotify lanceerde zijn dienst in 2008, Apple pas in 2015.

Eigen producties

Bovendien voert Apple volgens Variety een aantal strategische wijzigingen door. Oliver Schusser wordt de wereldwijde baas voor de streamdienst. Hij zal ook de contentstrategie uittekenen voor de iPhone-producent. 

Volgens Apple zal Schusser zijn tijd verdelen tussen het Apple-hoofdkantoor in Cupertino en Culver City, Los Angeles, van waaruit de hardwaregigant meer originele producties in de markt wil zetten. 

Apple biedt binnen Apple Music nu beperkt al series aan. Zo lijfde het bijvoorbeeld 'Carpool Karaoke' in, een serie waarin comedian James Corden bekende muzikanten rondrijdt en met hen nummertjes zingt. 

Slimme luidspreker

Schusser was ook betrokken bij de overname van het Britse Shazam, de app die op basis van een aantal noten een nummer kan herkennen.

Ook aan de hardwarekant werkt Apple op een aantal producten die muziek extra in de kijker moeten zetten. Zo zijn er de slimme luidspreker 'HomePod' en de bluetooth-oortjes AirPods, waarvan recensenten vooral de geluidskwaliteit roemen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud