nieuwsanalyse

Apple werkt aan 'Netflix voor magazines'

©© Christin Gilbert - BELGA

Het Amerikaanse techbedrijf Apple zou van plan zijn Texture, een platform dat het vorige maand overnam, in Apple News te integreren. Zo zou Apple News een ‘Netflix voor magazines’ kunnen worden.

Met Texture kunnen gebruikers voor 9,99 dollar per maand onbeperkt grasduinen in 200 magazines.

Texture werd in 2012 opgericht door verschillende grote uitgevers, waaronder Hearst en News Corp. In 2014 investeerde de private-equitygroep KKR 50 miljoen dollar in het platform. Vier jaar later nam Apple het voor een onbekend bedrag over.

Aanvankelijk was enkel bekend dat Apple 20 van de 100 werknemers uit het team zou ontslaan, maar nu beginnen de toekomstplannen met Texture concreet te worden.

Volgens het persagentschap Bloomberg zou Apple de technologie en de resterende werknemers integreren in Apple News, de digitale kiosk die Apple in 2015 heeft gelanceerd. Daar kunnen gebruikers zich momenteel op individuele kranten en magazines abonneren, maar is er nog geen ‘all you can read’-formule.

Muziek

In de muziekindustrie volgde Apple een gelijkaardige strategie. Aanvankelijk konden gebruikers in iTunes enkel losse nummers en albums kopen, maar nadat Apple vier jaar geleden Beats Music voor 3 miljard dollar had overgenomen werd Apple Music gelanceerd. Dat streamingplatform gaat de concurrentie met Spotify aan en heeft inmiddels al 40 miljoen betalende gebruikers.

Of een gelijkaardige strategie ook voor geschreven content zal werken valt nog af te wachten. Omdat de inhoud van magazines vaak aan de actualiteit gebonden is, heeft die een veel kortere levensduur dan muziek of tv-programma’s. Gebruikers gaan artikelen ook niet meerdere keren lezen, terwijl Spotify voor artiesten vaak pas geld oplevert als hun nummers miljoenen keren beluisterd worden.

Anderzijds is vooral de Amerikaanse magazinemarkt een bijzonder geval. Door het schaalvoordeel van de gigantische markt kosten jaarabonnementen op National Geographic, Fast Company en Vanity Fair - drie titels die in Texture zitten - minder dan 15 dollar. Daarom heeft een platform als Texture in de Verenigde Staten kans op slagen, maar het is een pak moeilijker uitgevers in de Lage Landen te overtuigen in het systeem te stappen.

Blendle

Dat ondervond het team achter Maggy, een Nederlandse ‘Netflix voor magazines’. Dat initiatief werd minder dan een jaar na de lancering in 2016 stopgezet. Grote titels ontbraken in het platform, waardoor het aantal betalende gebruikers tegenviel.

Met Topics heeft De Persgroep een gelijkaardige dienst in huis, al zijn daar enkel titels van De Persgroep op te lezen. Het platform werd vooral gelanceerd als reactie op Blendle, de Nederlandse start-up die lezers losse artikels uit kranten en magazines laat kopen. Sinds dat bedrijf aankondigde dat het een Premium-abonnement aanbiedt dat gebruikers de kans geeft voor 9,99 euro per maand dagelijks 20 artikels te lezen, kondigden grote spelers als NRC en De Telegraaf aan dat ze zich terugtrekken uit het platform.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect