Belgen kunnen nu ook op Facebook comakijken

Facebook-topman Mark Zuckerberg. ©AFP

Het aanbod online video's in België breidt nog wat uit. Met 'Watch' gaat Facebook de strijd aan met andere streamingdiensten in ons land.

Facebook  introduceerde Facebook Watch ongeveer een jaar geleden op de Amerikaanse thuismarkt. Gebruikers van het sociaal netwerk kunnen er professioneel gemaakte series kijken wanneer ze willen. 

Facebook maakt nu bekend de dienst ook in België toegankelijk te maken. De Belgische Facebook-gebruikers, volgens de jongste tellingen eind vorig jaar zo'n 6,7 miljoen mensen, krijgen nog wat meer keuze om online video's te kijken. 

Advertenties

Op Facebook Watch stonden bij de lancering logischerwijs vooral Amerikaans geïnspireerde series. Een van die series was 'Returning The Favor', een documentaire waarin presentator Mike Rowe op zoek gaat naar Amerikanen die aan gemeenschapswerk doen.  

Facebook zegt dat het voorlopig nog geen lokale content voor België in petto heeft. Het is daarom maar de vraag of de Belgen de weg naar de aparte videotab zullen vinden.  

Video is al jaren in opmars op Facebook, maar tot nu toe was dat vooral via video's van gebruikers zelf. Watch probeert dat te veranderen. Facebook wil volgens de BBC ook advertentiepauzes toelaten in bepaalde series. 55 procent van die inkomsten gaat naar de makers van de serie, 45 procent gaat naar Facebook.   

Netflix

Met de lancering van Watch komt Facebook automatisch op het domein van de onlinestreamingdienst Netflix en het videoplatform YouTube. Maar ook voor de klassieke tv-zenders, die lineair programmeren, kan het een bedreiging vormen in de strijd om advertentiegeld.

Ook zij lanceren aan de lopende band digitale platformen, die de kijker online volgen. Vorige week kwam Medialaan, de moeder van VTM, op de proppen met het nieuwe digitale platform 'VTMGo'. Tegelijk lanceerde het een oproep voor een Vlaamse Netflix, dat Vlaamse fictie op een platform moet bundelen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content