Belgische topper weg bij Disney

Bart Decrem. ©RV

Bart Decrem, de verantwoordelijke voor de mobiele games bij Disney en een van de bekendste Belgen in Silicon Valley, verlaat binnen enkele weken het bedrijf. Dat liet de Belg weten aan techblog Recode.

Decrem is een van de meest succesvolle Belgische ondernemers in Silicon Valley. Hij kwam na zijn studie in de Valley terecht om er les te geven. Maar al snel bleek Decrem over ondernemersbloed te beschikken. Met vallen en opstaan leerde hij het klappen van de zweep, tot hij in 2007 in de iPhone zijn gouden graal herkende. Met zijn bedrijf Tapulous ontwikkelde hij mee baanbrekende spelletjes als ‘Tap Tap Revenge’, waarbij de speler in het ritme van muziek op het scherm moet tokkelen. Het spelletje werd meteen een doorslaand succes.

Dat succes trok de aandacht. Decrem mocht samen met Apple-stichter Steve Jobs op het podium en Tapulous werd in 2010 overgenomen door de mediareus Disney. Bedragen werden niet genoemd, maar in de wandelgangen circuleerde de som van 35 miljoen dollar. Decrem bleef na de overname aan boord en werd verantwoordelijke voor de mobiele games bij Disney.

Bureaucratie

Met succes. In de paar jaar bij Disney wist Decrem 25 maal de eerste plaats in de App Store te bereiken met een Disney-spelletje, zo zwaait een collega hem via Facebook lof toe. Maar Decrem gaf nu en dan ook al aan rusteloos te zijn. In een gesprek met De Tijd in 2011 had hij het over een dosis 'bureaucratie' bij Disney, iets waar hij naar eigen zeggen moeilijk mee om kon.

Decrem laat nu aan Recode weten dat hij over een paar weken vertrekt bij Disney, waar hij de leiding van de mobiele games eerder al had doorgegeven. In een korte reactie laat Decrem weten dat hij nog geen concrete plannen heeft, maar hoop 'nog eens een startup te kunnen doen'. 

Als er één Belg daarin zou moeten kunnen slagen, is het wel Decrem. De Belg beschikt in Silicon Valley over een uitgebreid netwerk, beschikt over kennis van de markt, van de komende trends en heeft zich al afdoende bewezen in de Valley om ook financiers te kunnen overtuigen van ideeën.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud