Bereik van Persgroep-kranten neemt toe

De Persgroep wint ruim twee procent in de nieuwe bereikcijfers van het CIM. ©Photo News

De uitgever De Persgroep (DPG) bereikt met zijn verschillende krantentitels (inclusief De Tijd en L’Echo) bijna 1,6 miljoen mensen. Dat zijn er ruim twee procent meer dan bij de vorige meting.

Het oplage-instituut CIM heeft nieuwe gegevens gepubliceerd over het bereik van de Belgische kranten en tijdschriften. De halfjaarlijkse bereikcijfers geven weer door hoeveel mensen elke titel wordt gelezen, en zijn richtinggevend voor de tarieven van advertenties. Ze zijn niet te verwarren met de trimestriële verkoopcijfers van kranten en magazines. Een verkocht exemplaar kan immers door meerdere personen worden gelezen.

De Tijd (uitgegeven door Mediafin, dat voor telkens 50% in handen is van De Persgroep en Rossel) bereikte met zijn papieren en digitale kranten in de voorbije 12 maanden gemiddeld 105.600 lezers per dag. Dat zijn er 3.000 of 2,9 procent meer dan bij de vorige meting van september 2013. In 2012 werd het bereik op 98.700 mensen becijferd, maar toen maakte het CIM nog gebruik van een andere methodologie.

De grootste groeier in de bereikstudie is De Morgen (+8,8%), die door een kwart miljoen Vlamingen gelezen wordt. De krant had als gevolg van de nieuwe methodologie een tik gekregen in de bereikcijfers, maar zit nu weer op het niveau van de ‘oude’ meetmethode. Het illustreert dat de bereikcijfers, die gebaseerd zijn op enquêtes bij 10.000 mensen, soms grote tussentijdse schommelingen kennen. Ook Het Laatste Nieuws, de grootste Persgroep-krant, gaat nog licht vooruit (+0,7%).

Bij Mediahuis, de nieuwe krantenuitgever van de mediagroepen Corelio en Concentra, zijn de cijfers positief voor De Standaard (+2,1%) en Het Belang van Limburg (+3,1%), maar negatief voor Het Nieuwsblad (-3,1%) en Gazet van Antwerpen (-3,9%). Mediahuis bereikt met zijn vier krantentitels ruim 2,12 miljoen Vlamingen, of 1,3% minder dan bij de vorige meting. De gratis krant Metro (in handen van Concentra en Rossel) springt 2,1% hoger.

Franstalig België

Terwijl het in Vlaanderen zowat stabiel bleef, is het totale bereik van de kranten in Franstalig België met 3,6% gedaald tegenover de vorige meting. De betalende dagbladen (zonder Metro) zagen hun bereik zelfs met 4,3% krimpen. L’Echo, de zusterkrant van De Tijd, doet het in die moeilijke markt behoorlijk met een daling van slechts 0,7% tot 53.300 dagelijkse lezers. De uitgever IPM heeft zowel de grootste stijger in huis (La Libre Belgique stijgt met +4,8%) als de grootste daler (La Dernière Heure verliest 14,3%). Le Soir, het vlaggenschip van uitgever Rossel, ziet zijn bereik met 11,7% afnemen tot 451.100 lezers.

Het CIM meet sinds vorig jaar ook het merkbereik van elke titel. Dat houdt niet alleen rekening met de lezers van de kranten, maar ook met de bezoekers van de website van elke titel. Het merk De Tijd bereikt elke dag 173.500 mensen. Van alle kranten is het de titel die via zijn website het grootste extra bereik toevoegt aan de kranten (+64%). Het grootste krantenmerk van Vlaanderen blijft Het Laatste Nieuws, goed voor 1,62 miljoen mensen per dag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud