Boze gebruikers viseren goudhaantje Facebook

Facebook is aangeklaagd voor scannen van berichten. - AFP ©AFP

Facebook heeft nog maar eens een privacyrechtszaak aan de broek. Twee gebruikers verwijten het bedrijf dat het onrechtmatig privéberichten scant en commercieel exploiteert.

Facebook dat verwijten krijgt over zijn privacybeleid? We geven toe, dat is nieuws dat u op het eerste gezicht elke dag wel ergens leest. Maar voor u verveeld geeuwend dit stuk links laat liggen: deze klacht geeft een grotere inkijk in wat Facebook doet met uw persoonlijke informatie.

Het zal u niet meer verbazen dat Facebook geld verdient met uw persoonlijke data. Om het met een bekende boutade te zeggen: als u niet betaalt voor een dienst, bent u hoogstwaarschijnlijk het product.

Bij het sociaal netwerk is dat bij uitstek waar. Voor Facebook zijn wij, de gebruikers, het product dat verkocht dient te worden aan de klanten, de adverteerders. Wat we online posten, met wie we bevriend zijn, wat we 'leuk' vinden, waar we wonen, van waar we onze status updaten, het is allemaal info die Facebook ontgint om de adverteerder zo gericht mogelijk zijn boodschap bij het juiste publiek te laten krijgen.

Dat feit op zich is al genoeg om sommige gebruikers boos te krijgen. Telkens Facebook zijn privacybeleid wijzigt, ontstaat een storm van protest. Maar de meeste gebruikers hebben zich stilaan neergelegd bij de realiteit dat al wat ze online openbaar maken, gebruikt kan worden.

Onlineprivacy

Maar deze nieuwe rechtszaak gaat over een praktijk die nog een stap verder gaat. Volgens twee Californische gebruikers van Facebook scant het bedrijf ook de info die gebruikers bewust niet openbaar maken, de privéberichten om precies te zijn. Volgens de twee doorploegt het bedrijf alle berichten op zoek naar bijvoorbeeld links die worden gedeeld, om nog meer over onze interesses te weten te komen.

Volgens de aanklacht gebeurt dat zonder de nodige toestemming van de gebruikers en zonder open kaart te spelen. En dat zou in strijd zijn met de Electronic Communications Privacy Act, de Amerikaanse wetgeving inzake onlineprivacy.

Het duo wil een zogenaamde 'class action suit' maken van de aanklacht. Dat wil zeggen dat al wie benadeeld is, zich kan aansluiten. Facebook zelf doet de klacht af als 'zonder grond' en zegt zichzelf 'met vuur te zullen verdedigen'.

Als de rechtszaak in het nadeel van Facebook afloopt, kan dat het bedrijf duur komen te staan. Niet zozeer omdat het bedrijf dan eventueel een schadevergoeding moet betalen. Facebook schikte eerder al gelijkaardige zaken voor telkens zo'n 20 miljoen dollar (15 miljoen euro), een peulschil voor het bedrijf.

Datamijnbouw

Een groter gevaar is dat Facebook bij een veroordeling zijn praktijken inzake wat in het jargon 'data mining' heet mogelijk moet terugschroeven.
Als dat het geval is, verliest Facebook een waardevolle manier om informatie over zijn gebruikers te vergaren. En dat is financieel van groot belang.

Adverteerders willen zo gericht mogelijk hun boodschap kunnen overbrengen. Hoe beter dat lukt, hoe meer geld Facebook kan aanrekenen. Hoe meer data, hoe voller de pot met goud.

En de concurrentie is gigantisch. De grootste concurrent is Google, dat over een uitgebreid arsenaal aan datamijnen beschikt. Denk maar aan uw surfgedrag op YouTube of Google Maps, of misschien hebt u wel een smartphone die draait op het besturingssysteem Android.

Ook nieuwssites of gratis apps ontginnen maar wat graag ons onlinegedrag. De concurrentie stijgt met andere woorden elke dag. Het afsnijden van kleine wegen, zoals het scannen van berichten, kan in die concurrentiële omgeving een groot verschil maken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud