Boze gebruikers wringen Facebook de arm om

Een voorbeeld van misogyne content met een advertentie naast. ©RV

Facebook gaat strenger optreden tegen aanstootgevende en controversiële content. De sociaal-netwerksite ziet zich daartoe verplicht nadat enkele adverteerders zich onder druk van gebruikers hebben terug getrokken.

Drie actiegroepen voor vrouwenrechten gebruikten de jongste dagen de kracht van sociale media om een sociaal medium op de knieën te krijgen. Via Facebook en Twitter werden massaal screenshots gedeeld van content met geweld tegen en bedreiging van vrouwen, die gebruikers op Facebook hadden geplaatst. Het doel van de campagne was Facebook zo ver te krijgen een strenger beleid te voeren tegen dat soort haatcontent.

Facebook had eerder al dergelijke oproepen gekregen uit verschillende hoeken, maar wuifde die altijd weg. ‘We willen niet raken aan de vrije meningsuiting’, klonk het steevast. Dat was buiten de actiegroepen gerekend, die de manier vonden om Facebook te raken waar het pijn doet. Ze richtten zich op de portefeuille van het bedrijf.

Hoe? Facebook werkt met gerichte advertenties, die overal op het netwerk verschijnen naargelang het profiel van de gebruiker. Maar de advertenties houden dus geen rekening met het profiel van de content waar ze naast staan. En dat hadden ook de actiegroepen snel door. Van alle misogyne beelden namen ze een screenshot, waarbij de adverteerders die ernaast prijkten prominent in beeld werden gebracht. Die beelden werden massaal via Facebook en Twitter gedeeld, met de vraag de betrokken adverteerders op te roepen in te grijpen.

De campagne ging snel viraal. In enkele dagen tijd werden 60.000 tweets en meer dan 5.000 mails verstuurd naar de voor paal gezette adverteerders. Die grepen dan ook snel in om de pr-schade in te dijken.

Onder andere het bouwbedrijf Nationwide liet weten dat het zijn advertenties terugtrekt van Facebook tot er een oplossing is voor het probleem. De autobouwer Nissan deed hetzelfde. En de producent van verzorgingsproducten Dove bekijkt de situatie en wil een systeem waarbij de gerichte advertenties rekening houden met de content.

Dat waren signalen die Facebook niet kon negeren. Zolang er geen geld mee gemoeid was, kon de sociaalnetwerkgroep de kritiek nog naast zich neerleggen. Maar als de business eronder lijdt, moet er worden ingegrepen. Het bedrijf haalt 85 procent van zijn omzet - 1,25 miljard dollar - uit advertenties. En dus reageerde Facebook gisteren met een blogpost waarin het beloftes maakte.

‘Het is ons duidelijk geworden dat ons systeem in sommige gevallen tekortschiet, zeker als het gaat om haat op basis van geslacht’, klinkt het. Facebook belooft beterschap. Via een update van de richtlijnen, maar ook door de hulp van juridisch experts en actiegroepen in te roepen voor raad. Daarnaast wil Facebook een systeem opzetten, waarbij gebruikers die mogelijk aanstootgevende content uploaden, daar hun echte naam aan moeten verbinden. Zo kunnen gebruikers de uploader ter verantwoording roepen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud