De Tijd bekroond tot 'European newspaper of the year'

De vernieuwing van De Tijd wordt gesmaakt. Door de lezers in de eerste plaats: de oplage steeg het voorbije jaar met ruim 5 procent. Nu komt daar ook een erkenning van formaat bij. Een internationale jury heeft De Tijd in het Duitse Meerbusch uitgeroepen tot ‘European newspaper of the year’, de hoogste Europese onderscheiding voor het concept en het design van dagbladen.

De Tijd werd, samen met het Nederlandse Trouw, uit 232 inzendingen gekozen. De jury looft De Tijd als ‘een moderne en gebruiksvriendelijke krant, niet de typische doordeweekse zakenkrant’. Verderop in het juryrapport klinkt het: ‘Het gebruik van slimme, navigerende elementen in de opmaak maakt de krant aangenamer om te lezen en het verfraait de look & feel.’

Ook de illustraties en infografieken krijgen een pluim. ‘De Tijd oogt zeer vernieuwend met visuele storytelling naast tekst en titels, waardoor een uniek informatiegeheel ontstaat.’

‘We doorbreken het cliché dat een zakenkrant grijs, saai en voorspelbaar moet zijn’, zegt artdirector Jan Nelis. ‘De Tijd is altijd al een sterk merk geweest. Nu is het ook een mooi en hedendaags merk geworden.’

Het vertellen van een nieuwsverhaal met een beeld, een infografiek of een messcherpe illustratie is het stokpaardje van chef Infografiek Filip Ysenbaert. Dat beeldend vertellen krijgt een expliciete vermelding in het juryrapport.

Dirk Velghe, algemeen directeur van Mediafin, bestempelt de award als ‘een enorme stimulans om te blijven investeren in onze krantenmerken’. ‘Het is een fantastische bekroning voor het werk van onze redactie en ons grafisch team.’

De Tijd voerde het afgelopen jaar een vernieuwingsoperatie door in vorm en inhoud. In maart schakelde de krant over op het Berliner-formaat met een nieuwe vormgeving. Ook inhoudelijk legt de krant nieuwe accenten, met onder andere meer aandacht voor ondernemersverhalen en voor de link tussen economie en politiek.

Ondertussen wordt alweer hard gewerkt aan nieuwe projecten. Onder andere een nieuwe tabletversie die waarschijnlijk volgend jaar gelanceerd wordt. We willen de journalistiek van De Tijd op de best mogelijke manier tot bij de lezer brengen, of het nu op papier, op tablet, op een smartphone of op een andere drager is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud