De Tijd is European Newspaper of the Year

De Vlaamse zakenkrant De Tijd is in Meerbusch, Duitsland uitgeroepen tot 'European Newspaper of the Year'. Dat is de hoogste Europese onderscheiding voor het concept en design van dagbladen. De krant haalde het van 231 andere Europese kranten en mag nu een jaar lang de titel dragen in de categorie 'dagbladen met nationale verspreiding'. De Tijd volgt als winnaar het Deense Berlingske op.

Het is slechts de tweede maal dat een Belgische krant de eer te beurt valt om tot ‘European Newspaper of the Year’ te worden uitgeroepen. En de eerste maal dat de Europese bekroning uitgaat naar een zakenkrant.

De ‘European Newspaper of the Year’-award wordt toegekend door een elfkoppige internationale jury die dit jaar 232 Europese kranten beoordeelde op vormgeving, stijl en concept.

De jury looft De Tijd in zijn verslag als 'een moderne en gebruiksvriendelijke krant, niet de typische doordeweekse zakenkrant'. De jury prijst het gebruik van de vele kleine, navigerende elementen in de opmaak die de look&feel verfraaien en de krant levendiger maken. En er is lof voor de illustraties en infografieken. “De Tijd oogt zeer vernieuwend met visuele storytelling naast tekst en titels waardoor een uniek informatie-geheel ontstaat.”

Omdat de eindjury niet kon kiezen tussen twee eindlaureaten in de categorie ‘national newspapers’ krijgt dit jaar uitzonderlijk ook het Nederlandse Trouw de titel mee.

De voorbije jaren won De Tijd al enkele prijzen in deelcategorieën van de wedstrijd, nu schiet de krant dus de hoofdvogel af. 'Deze award is een fantastische bekroning voor het werk van onze redactie en ons grafisch team', zegt algemeen directeur Dirk Velghe van Mediafin, de uitgever van De Tijd.

'Met Jan Nelis als art director en Filip Ysenbaert als drijvende kracht voor grafiek en illustraties hebben we uitzonderlijk talent aan boord. Het is hartverwarmend van een internationale jury te horen dat we aan de Europese top spelen', zegt hoofdredactrice Isabel Albers. 'We werken alweer hard aan een paar nieuwe projecten en mikken volgend jaar op vernieuwing in zowel onze papieren als digitale producten. Deze uitzonderlijke bekroning is voor ons vooral een signaal om te blijven innoveren.'

De Tijd verkocht in het derde kwartaal van dit jaar een oplage van 38.891 exemplaren, een groei met 5 procent. Het is daarmee de snelst groeiende krant van het land.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud