reportage

Dos Equis? Niet zomaar een pintje...

Jonathan Goldsmith is al negen jaar 'de meest interessante man ter wereld'. ©rv

Iedereen drinkt pintjes. Maar de meest interessante man ter wereld? Die kiest voor het Mexicaanse Dos Equis.

Negen jaar geleden zocht het Mexicaanse biermerk Dos Equis een manier om zijn naambekendheid op de Noord-Amerikaanse markt te vergroten. Het reclamebureau Euro RSCG (nu Havas) kwam op het idee om ‘de meest interessante man ter wereld’ op te voeren. Een wereldreiziger die van niets opkijkt, iemand die met zijn blote handen zalm vist. Iemand die vóór het schansspringen snel nog even zijn sigaar aan de jonge snaak doorgeeft die aan het wachten is. Iemand die in een vroeger leven gewoon hemzelf was. Ja, zo’n iemand.

‘Het personage dat ze gecreëerd hebben – the most interesting man in the world - is zó uit een film gepikt. Dit is eigenlijk een Hollywood-productie op kort formaat’, zegt Koenraad Lefever, creatief directeur bij Duval Guillaume, bij… een fris pintje. ‘Het personage is zo over the top dat niemand hem au sérieux neemt. En toch werkt het. Je gaat er ongelooflijk graag in mee.’

Te oud

Honderden acteurs passeerden de revue om de rol te krijgen. Onder hen tal van latino’s. Maar uiteindelijk viel de keuze op de toen 73-jarige Jonathan Goldsmith, een Amerikaanse acteur met tal van tv-series op de teller (Perry Mason, Star Trek, Bonanza, Charlie’s Angels, Magnum, McGyver, Dallas, enzovoort). Die mocht de rol bijna op zijn buik schrijven. De reclamemakers vonden hem te oud. Toen zijn manager daarmee geconfronteerd was antwoordde ze als volgt: ‘Hoe kan de meest interessante man ter wereld te oud zijn?’ De oneliner miste zijn effect niet… De rest is geschiedenis.

Voor Lefever is de reclame voor Dos Equis puur vakwerk. ‘Het is ongelooflijk goed uitgeschreven door de scriptschrijvers. In ons vak moet je een wereld creëren in 30 à 45 seconden en die moet onmiddellijk aanslaan. De makers van de Dos Equis-reclame zijn daar wonderwel in gelukt. Ik ben daar in zekere zin jaloers op’, geeft Lefever toe.

‘Er valt veel te doen met bier. Met een biermerk kan je je vaak permitteren om heel no-nonsense aan het werk te gaan’, vervolgt hij. ‘Denk maar aan de Whazzup-campagne van Budweiser. Die campagne is heel krachtig. Ze is geniaal. Maar in tegenstelling tot Dos Equis is ze moeilijk invulbaar op de lange termijn’, vindt Lefever. De West-Vlaming bedacht de reclame voor Carlsberg, waarin onwetende jonge koppels in een bioscoopzaal tussen een groep Hells Angels moeten gaan zitten.

Uitsmijter

Lefever vindt in het bijzonder de uitsmijter van het reclamespotje ijzersterk: I do not always drink beer. But when I do, I prefer Dos Equis. Stay thirsty, my friends. ‘Wat een uitsmijter! Die had ik zelf willen bedenken!’ stelt hij enthousiast.

Nochtans is Dos Equis een gewone pils. ‘Doe dat in een beker op een festival en je zal het verschil niet proeven’, lacht Lefever. Maar het reclamespotje werkt. Negen jaar na het eerste filmpje wordt hij nog steeds gebruikt. Dos Equis – ondertussen een merk van Heineken, red. – gaat het nu ook op zijn thuismarkt gebruiken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud