Duco Sickinghe pompt 2,2 miljoen in Gentse start-up
Ex-Telenet-CEO Duco Sickinghe heeft zijn eerste investering binnen. Met Fortino steekt hij 2,2 miljoen euro in de Gentse start-up Zentrick, dat software ontwikkelde om video’s interactief te maken. Onder meer Unilever en The Wall Street Journal zijn klant.
Ze zijn nog jong, Pieter Mees (27), Frederik Neus (27) en Pieter Delbeke (30), de ondernemers die drie jaar geleden Zentrick oprichtten. Maar sinds een week hebben ze de coaching, de naam en faam én de centen van media- en technologiemanager Duco Sickinghe achter zich. Daarmee maakt de ex-Telenet-CEO zijn voornemen waar om jonge ondernemers in technologiestart-ups te steunen. De technologie van Zentrick maakt het mogelijk videofilmpjes interactief te maken, door tijdens het afspelen bepaalde (keuze)informatie te tonen. Dat kan om een link gaan naar een e-commercesite, een Twitter-feed, een invulbox voor een nieuwsbrief of een wijziging in scenarioverloop.
Vooral in de reclamewereld, steeds op zoek naar een manier om onlinereclame aantrekkelijker en effectiever te maken, wordt de technologie met open armen onthaald. Ook de mediawereld - zenders en websites van kranten en magazines - lijkt tuk op de technologie.
De ruime interesse blijkt ook uit de internationale portfolio die Zentrick het voorbije jaar wist binnen te halen: de commercials voor Solo-boter (Unilever), voor boeken van Amerikaanse uitgever Harper Collins, maar ook muziekclips, ngo-acties van onder meer Unicef, een informatievideo over Obama-care van de The Wall Street Journal.
Gouden graal
In een eerste kapitaalronde in 2012 hadden de ondernemers al business angel Gerard Goovaerts kunnen strikken, die al in meerdere landen wereldwijd filialen van het reclamebureau TBWA oprichtte. Eind vorig jaar legde hij bovenop het startkapitaal van 80.000 euro enkele honderdduizenden euro’s. ‘Die centen hebben we vooral gebruikt om onze technologie verder te ontwikkelen tot een toegankelijk en schaalbaar platform. Ook het kantoor in New York, het mekka van de reclamewereld, is er mee opgericht.’
Met de investering van 2,2 miljoen door Fortino schakelen de ondernemers een versnelling hoger. ‘We werken nu met acht vaste medewerkers, eind 2014 zullen dat er meer dan twintig zijn’, zegt co-founder Frederik Neus. Door vooral sales- en marketingmensen aan te werven wil Zentrick snel zoveel mogelijk de markt inpalmen. De bedoeling is om volgend jaar wereldwijd kantoren bij te openen. Londen, Silicon Valley en Los Angeles staan op het verlanglijstje.
Die investering in sterke commerciële mensen is al aan de gang. ‘In onze vestiging in New York hebben we onlangs een heel straffe naam aangeworven: Tim Smith was de man die in de begindagen van Google de sales uitbouwde van nul naar tientallen miljoenen euro’s. Hij heeft een gigantisch adresboekje in de wereld van technologie, media en marketing.’
De technologie van Zentrick wordt door waarnemers gezien als de gouden graal voor de adverteerders- en de reclamewereld. Die breekt zich immers al jaren het hoofd over hoe ze de sprong kunnen maken tussen het passief bekijken van een commercial, waarmee je hooguit de attitude van de consument beïnvloedt, en interactiviteit, waarmee je dezelfde kijker kan oproepen tot een aankoop, het opvragen van een kortingsbon, het inschrijven op een wedstrijd, enzovoort. ‘Telkens weer blijkt hoe zeer er in interactieve filmpjes wordt doorgeklikt. In een campagne van TBWA voor Unicef klikte 30 procent van de kijkers door naar de donatiepagina. Dat is een conversieratio die reclamemakers en adverteerders doet watertanden.’
Via het platform van Zentrick kan een klant ook de statistische analyse opvragen van een video: hoeveel consumenten hem bekijken, hoe lang, waarover ze de cursor laten glijden, wat ze aanklikken, enzovoort. In de reclamewereld is meetbaarheid en return on investment erg belangrijk. Ook voor bedrijven die tv-programma’s rechtstreeks via het internet aanbieden (AppleTV, Netflix, Google) zou het Zentrick-platform kunnen aanslaan. En ook e-learning of onlinediensten zouden kunnen gebruikmaken van de interactiviteit in instructievideo’s.
Het is niet de bedoeling dat Zentrick in de toekomst nog zelf video’s interactief maakt. De start-up wil zijn technologie vooral verkopen via zijn onlineplatform, waar technici van videoproductiehuizen, reclamebureaus of websitebouwers alle instrumenten vinden om een video interactief te maken. Maar ook particulieren kunnen met een reeks vereenvoudigde standaardinstructies aan de slag. Zentrick koos voor een betaalmodel per bewerkte video of voor grotere klanten per reeks van video’s, en niet per view. Betalen doe je pas als je de video ook effectief ‘publiceert’.
‘We hebben onze technologie heel schaalbaar gemaakt, zodat we ze snel wereldwijd kunnen uitrollen. Een gebruiker vindt alle interactieve toepassingen in één platform. De interactiviteit is niet gebonden aan een bepaald platform, en blijft behouden zowel in Twitter, Facebook als andere mediakanalen. Zo willen we de concurrentie een stapje voor blijven.’
Meest gelezen
- 1 Federale formatie: marathon van 15 uur baart nog geen deal over begroting
- 2 CEO Tavares per direct weg bij zieltogende autoreus Stellantis
- 3 Knokke Hippique eindigt in moddergevecht tussen Gheysens en Conter
- 4 Een nieuwe dag, een nieuw Trump-tarief
- 5 5 favoriete aandelen van Alex Araujo: 'Deze aanbieder van datacenters profiteert volop van AI'