Duitse uitgevers vangen bot in zaak tegen AdBlock

AdBlock Plus is perfect legaal in Duitsland, oordeelde een rechtbank in Hamburg. ©BELGAIMAGE

De Duitse media Zeit Online en Handelsblatt hebben ongelijk gekregen in een zaak die ze hadden aangespannen tegen de bekende advertentieblocker AdBlock Plus. Volgens de rechtbank in Hamburg is het gebruik van de plug-in perfect legaal. Het bedrijf roept nu op tot samenwerking.

Er is de jongst tijd nogal wat te doen over adblockers. De software, die advertenties filtert uit webbrowsers, is dan ook een groeiend probleem voor online media. Uit een recente studie van PageFair en Adobe bleek dat medio 2014 al 144 miljoen mensen gebruik maakten van een adblocker.

Dat is 70 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee kiest al een kleine 5 procent van de surfende bevolking ervoor online geen advertenties te zien. Dat begint zeer relevant te worden in een markt die in 2014 wereldwijd 120 miljard dollar waard was. In jonge doelgroepen zou het aantal surfers met een adblokcer zelfs oplopen tot meer dan 50 procent in sommige landen. En daar zijn de uitgevers zich ter dege van bewust.

Adblockers zijn een vorm van software die advertenties weren uit je browser. Concreet blokkeren ze de communicatie tussen een website en een lijst van servers, die up-to-date wordt gehouden door een online community. Naast plug-ins voor de webbrowser bestaan varianten om mobiele advertenties te blokkeren. 

De meest gebruikte adblocker ter wereld is Adblock Plus, een plug-in van het Duitse bedrijf Eyeo. 

In Belgiƫ riep Thierry Hugot, voorzitter van de Online Professional Publishers Association (OPPA), recent nog op tot een gemeenschappelijk front tegen adblockers. Hugot stelt voor om surfers die een reclameblokkerende plug-in gebruiken, uit te sluiten van websites. Een voorstel dat nog besproken moet worden door de leden van de OPPA.

Rechtszaak

In Duitsland gingen enkele media nog verder, door een juridische zaak aan te spannen tegen Eyeo, het bedrijf achter 's werelds meest gebruikte plug-in AdBlock Plus. De uitgevers wilden zo afdwingen dat de software niet langer reclame kon wegfilteren op hun websites - een Unterlassungsanspruch in het Duits. Volgens de uitgevers is het illegaal om aan de inhoud van hun webpagina's te raken.

De uitspraak is nogal wiedes, maar het proces heeft ons wel bloed, zweet en tranen gekost.
Ben Williams
Woordvoerder Eyeo

Na een proces van vier maanden, besloot de rechtbank in Hamburg echter dat hun bezoekers het recht hebben om zelf te bepalen wat er op hun scherm gebeurt tijdens het surfen. De dienst is dus perfect legaal, volgens de bevoegde rechter.

'Dat spreekt voor zich, maar het heeft ons de voorbije maanden wel bloed, zweet en tranen gekost', schrijft Eyeo in een reactie.

Het bedrijf steekt meteen ook wel een hand uit naar de media. Het wil zich immers profileren als meer dan een pure adblocker, het wil er naar eigen zeggen voor zorgen dat adverteren beter wordt. 'Laten we vooral samenwerken in plaats van elkaar tegen te werken', klinkt het. 'Laten we nieuwe vormen van niet-intrusieve reclame ontwikkelen die nuttig zijn en zelfs verwelkomd worden door gebruikers. Laten we op zoek gaan naar manieren om reclame beter te maken. Laten we werken aan de creatie van een meer duurzaam ecosysteem op het internet voor iedereen.'

'Jullie weten ons wel te vinden', zo eindigt de mededeling met een knipoog.

Beroep

Het ziet er echter naar uit dat de uitgevers die contactgegevens enkel plannen te gebruiken om te laten weten dat ze beroep aantekenen. De uitgevers blijven immers overtuigd van hun gelijk. in een mededeling zeggen de bedrijven dat ze de geschreven motivering van het vonnis afwachten, en dat ze verwachten de zaak hogerop te nemen. 'We blijven overtuigd dat AdBlock Plus een illegale en anti-competitieve dienst levert.'

Er lopen sowieso nog enkele andere gelijkaardige zaken tegen Eyeo in Duitsland, met Axel Springer, ProSiebenSat.1 en RTL onder de klagers. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud