'Eigenlijk zijn we redelijk optimistisch'

Rik De Nolf, CEO van Roularta

De Belgische mediagroep Roularta zag zijn ruime bedrijfswinst (rebitda) in het eerste halfjaar met een vijfde dalen. De omzet bleef min of meer stabiel. De winstdaling is voornamelijk te wijten aan de sterke terugval van de jobadvertenties bij de divisie gratis pers in België. Maar zeker voor print heeft Roularta eigenlijk wel vertrouwen. 'Het is moeilijk te voorspellen, maar eigenlijk zijn we redelijk optimistisch'.

Roularta had in juni in een stevige winstwaarschuwing aangekondigd dat de bedrijfswinst voor afschrijvingen en afboekingen (rebitda) 20 tot 25 procent lager zou liggen, zowel in het eerste halfjaar als op het einde van het jaar. Analisten gingen voor de eerste zes maanden zelfs uit van een daling van 28 procent.

De rebitda daalde uiteindelijk 'maar' met 19,8 procent, op een omzet die slechts 0,7 procent lager uitkwam. Die dalende rendabiliteit is zorgwekkend, maar viel, gelet op de loeier van een winstwaarschuwing, eigenlijk nog wel mee. Achteraf gezien was dat handig gespeeld van CEO Rik De Nolf & co. Als je dan toch een waarschuwing uit moet sturen, dan kan je beter de lat extra laag leggen.

Uitzonderlijk

Roularta kreeg te maken met licht gedaalde inkomsten in de magazines (-1,5%) en op tv en radio (-3,8%). Maar vooral de daling van de jobadvertenties bij de divisie gratis pers in België speelde de groep parten, met een daling van 7 procent. Wat echter de grootste hap uit de rendabiliteit nam, waren naar eigen zeggen de uitzonderlijke items. Herstructureringskosten in zowel Frankrijk als België vormden daar de hoofdmoot van.

De terugval in sommige activiteiten werd deels gecompenseerd door de stijgende omzet van internetactiviteiten (+20%) en nieuwe beurzen (+6,1%). Ook de geslaagde reorganisatie van ActuaMedica en de vervanging van Gentleman door The Good Life en Trends Style krikten het resultaat op.

Netto sloot de groep uit Roeselare af op 9,8 miljoen euro, tegen 14,3 miljoen vorig jaar. Analisten gingen uit van een veel lagere nettoresultaat 6,2 miljoen euro.

Outlook

Op een cijfer voor het tweede semester wil Roularta zich verder niet laten vastpinnen. 'De conjuncturele druk en de gewijzigde concurrentiële omgeving op het vlak van televisie maken het moeilijk voorspellingen te maken', luidt het in het persbericht. Maar op de persconferentie achteraf lichtte De Nolf dan toch een miniem stukje van de sluier op.

'Voor print zitten we in het tweede halfjaar met zo'n zwakke vergelijkingsbasis, dat het eigenlijk moeilijk anders kan dan dat we minstens stabiel blijven', aldus De Nolf. Waarom het bedrijf dan toch geen becijferde blik durft te werpen naar het tweede halfjaar, naast de nog steeds geldende REBITDA-daling van 20 à 25 procent? 'Bij print kunnen we ons een beeld vormen, maar wie zou dat kunnen voor de audiovisuele activiteiten?'

De Nolf verwijst daarmee naar de veranderingen die er in het Vlaamse televisielandschap zitten aan te komen. In september lanceert SBS de zenders Vier en Vijf - de nieuwe namen van VT4 en VijfTV. Die zouden wel eens met een hoop reclame-inkomsten van de VMMa (50% Roularta, 50% De Persgroep) kunnen gaan lopen. 'Maar wie weet dat? Een ander scenario is dat Vier en Een zich zo op elkaar gaan richten, dat er meer ruimte vrijkomt voor commerciële zenders.'

De Nolf erkent wel rekening te houden met een zekere daling van de omzet. 'Maar eigenlijk zijn we redelijk optimistisch.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud