analyse

Facebook crasht over kostenzorgen

Zorgen bij Facebook. ©REUTERS

Met je kwartaalrapport voor de negende keer op rij de verwachtingen van analisten kloppen en ’s anderendaags toch een klap van 6 procent krijgen. Facebook maakt het woensdag mee. Beleggers maken zich zorgen over het dure prijskaartje van de groeistrategie van het sociale netwerk.

Facebook kwam dinsdag nabeurs met de resultaten van het derde kwartaal. Alle cijfers waren beter dan de analisten verwacht hadden. De omzet klokte af op 3,2 miljard, een stijging met 55 procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder en netjes boven de verwachte 3,12 miljard. Ook de aangepaste winst per aandeel – die ‘one shots’ zoals aandelenopties niet meetelt – ging over de lat van de analisten, met 40 dollarcent.

Dat Facebook de verwachtingen van analisten kan blijven kloppen, heeft te maken met de mobiele makeover die het bedrijf heeft ondergaan. De inkomsten uit advertenties stegen met 64 procent en mobiele advertenties maken daarbij al voor 66 procent deel uit van de totale advertentietaart. In het tweede kwartaal was dat nog maar 62 procent. Facebook bewijst zo dat het een mobiele reus geworden is, wat in een wereld vol smartphones en tablets cruciaal is. Van de 864 miljoen dagelijkse gebruikers, komen er al 703 miljoen via de mobiele snelweg. Ter vergelijking: bij Yahoo telden de mobiele advertenties dit kwartaal maar mee voor 19 procent van de hele taart.

Waarom zijn beleggers dan zo ontevreden, als alle cijfers groen kleuren? Omdat ook een ander – minder aangenaam – cijfer stijgt: de kosten. In het afgelopen kwartaal stegen de kosten van Facebook met een duizelingwekkende 41 procent. CEO Mark Zuckerberg ging de afgelopen maanden gretig shoppen: hij betaalde 22 miljard dollar voor berichtendienst Whatsapp en 2 miljard dollar voor Oculus Rift, een maker van headsets waarmee je in een virtual reality kan rondlopen.

Beleggers die graag wilden weten hoe ‘Zuck’ die dure speeltjes ten gelde zal maken, kwamen tijdens de conference call bedrogen uit. ‘Producten zijn voor ons niet echt interessant om er een business van te maken tot ongeveer een miljard mensen ze gebruiken’, was de zinsnede van Zuckerberg die vast nog het meest zei. WhatsApp draait nu op 500 miljoen gebruikers. Zuckerberg houdt er bovendien van om ver in de toekomst te praten. Zijn droom om de hele wereld met het Internet te verbinden, het Internet.org-project, kwam meermaals ter sprake, maar heeft weinig concrete linken met ‘winst’.

Komt er nog eens bij dat Zuckerberg belooft ook in 2015 nog ‘agressief’ te zullen investeren, wat de kosten kan doen oplopen met 50 procent. Voor het vierde kwartaal van dit jaar voorspelt Facebook ook een ietwat teruglopende omzetgroei, van 40 à 47 procent. Hoewel die groei ronduit indrukwekkend blijft, is het de traagste groei sinds het eerste kwartaal van 2013.

Dit zijn allemaal elementen die beleggers nerveus maken en woensdag een tijdelijke crash van het Facebook-aandeel veroorzaakten. Maar analisten hebben er betere hoop op. Geen enkele van de analisten die het aandeel volgt, verlaagde de vooruitzichten voor het aandeel. Meer nog, hier en daar is er sprake van een ‘koopkans’. Omdat al die dure speeltjes en dromerige praat op termijn misschien wel geld kan opleveren, zo luidt de redenering.  

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud