Facebook dwingt politieke partijen in advertentieregister

Facebook neemt maatregelen met het oog op de Europese verkiezingen. ©REUTERS

Europese politieke partijen die willen adverteren in aanloop naar de Europese parlementsverkiezingen in mei, zullen zichzelf moeten registreren. Dat moet spelers met kwaadaardige bedoelingen uitsluiten.

Facebook , 's werelds grootste sociale netwerk, trekt zijn machinerie op gang voor de Europese verkiezingen in mei. Sinds de verkiezing van Donald Trump tot Amerikaans president in 2016, is mogelijke manipulatie van verkiezingen een van de grootste kopzorgen voor Facebook. 

Ditmaal stuurde Facebook zijn nieuwe topper het veld: Nick Clegg. De voormalige Britse vicepremier - en eurofiel - is sinds kort de wereldwijde lobbybaas van Facebook. Hij stuurt het contact met overheden en allerlei andere betrokkenen aan. Maandag tekende hij present in de statige Solvay-bibliotheek voor meer uitleg bij het Facebooksalvo bij de Europese verkiezingen. 

Identificeren

Europese politieke partijen die willen adverteren in aanloop naar die verkiezingen, zullen zich eerst moeten identificeren. Ze zullen ook de nodige informatie moeten geven over wie verantwoordelijk is voor de advertenties. Alleen zo kan Facebook er vanop aan dat alleen spelers met goede bedoelingen hun boodschap pushen, en geen Russische trolfabrieken. 

Facebook mag geen arbiter zijn.
Nick Clegg
Wereldwijde hoofd voor contact met overheden en communicatie bij Facebook

Facebook schroeft ook de transparantie naar de gebruikers toe op. Er komt bij advertenties een labeltje wie voor de advertentie betaald heeft. Gebruikers kunnen doorklikken naar een archief, waarin bijgehouden welke advertenties door welke partijen aan welke groepen gericht. Ook cijfers over de prestatie van de advertenties, zoals hun bereik, zijn beschikbaar.

De advertenties en de info blijft zeven jaar beschikbaar. Het sociale netwerk belooft niet alleen te kijken naar expliciete verkiezingsboodschappen, maar ook naar advertenties rond topics die fel bediscussieerd worden. Clegg verwees daarbij expliciet naar de boodschappen rond migratie. 

Woelig

Clegg blikte in zijn speech in Brussel, voor een gemengd publiek van politici, journalisten en belangengroepen, ook terug op het woelige jaar dat Facebook achter de rug heeft. Hij gaf toe dat sociale media het al fel 'gepolariseerde politieke klimaat nog extra versterken'. Hij wees er nog eens op dat Facebook 30.000 werknemers aan het werk stelt om berichten te reviewen. 

Maar de slinger mag niet doorslaan, waarschuwde hij ook. Het is niet aan Facebook, als privébedrijf, om te bepalen wat kan qua mening en wat niet. 'Facebook mag geen arbiter zijn', aldus Clegg. Hij verwees daarbij naar de vraag van Guy Verhofstadt in december om een filmpje van de Hongaarse regering van Facebook te verwijderen.

In dat filmpje, dat gaat over migratie, zit een beeldmateriaal van Verhofstadt. Maar die claimde in een brief aan Facebook dat de uitspraken uit context zijn gehaald, berichtte de zakenkrant Financial Times in december. Hij vroeg het filmpje te verwijderen. Zoiets kan Facebook simpelweg niet doen, besloot Clegg.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud