Facebook geeft les over privacy

©Bloomberg

Facebook gaat u via instructievideo’s in uw timeline vertellen hoe u uw data en privacy beter kunt beheren. Het bedrijf publiceert ook ‘voor de eerste keer’ zijn grote privacyprincipes.

‘Er bestaan al heel wat tools om uw privacy en data op Facebook te beheren, maar die zijn pas krachtig als u ze kunt vinden en gebruiken. Daarom lanceren we vandaag educatieve video’s in de nieuwsfeed over belangrijke onderwerpen zoals hoe u kunt nagaan welke informatie Facebook gebruikt om u advertenties te tonen, hoe u oude posts kunt herbekijken en vernietigen, en zelfs (sic) wat het betekent om uw account te verwijderen.’

In zijn jongste blogpost lijkt Erin Egan, de privacydirecteur van Facebook, impliciet toe te geven dat het bedrijf de voorbije jaren weinig heeft gedaan om zijn gebruikers de weg te wijzen naar een betere controle over hun data.

Facebook is ook van plan om gebruikers via de nieuwsfeed te verwittigen dat ze een ‘privacycheck-up’ moeten uitvoeren.Voorts publiceert Facebook vandaag een aantal privacyprincipes waarvan het zelf zegt dat het die nooit eerder heeft vrijgegeven. Het zijn zeven algemene principes zoals ‘we geven u controle over uw privacy’ en ‘we integreren privacy van bij het begin in onze producten’.

GDPR

Dat het bedrijf zijn leven lijkt te willen beteren, heeft ongetwijfeld te maken met de verhoogde druk vanuit de Europese Commissie en diverse Europese lidstaten. Zij zitten Facebook al maanden achter de veren met waarschuwingen en boetes. De grote klapper komt op 25 mei, met de inwerkingtreding van de GDPR, de nieuwe Europese data- en privacywet die bedrijven verplicht om transparant en consequent te zijn in hun beleid.

De regels verplichten bedrijven onder meer om datalekken binnen 72 uur te rapporteren, en om klanten de mogelijkheid te geven al hun gegevens te exporteren en te vernietigen. Er kunnen boetes opgelegd worden tot 4 procent van de omzet of tot 20 miljoen euro.

De blogpost van Facebooks privacydirecteur volgt amper enkele dagen na het Europese charmeoffensief van operationeel directeur Sheryl Sandberg, die in Brussel ging praten met Europese topambtenaren en vervolgens naar het World Economic Forum in Davos vloog. Ze kondigde toen ook aan dat er een ‘privacycentrum’ komt waar gebruikers al hun privacy-instellingen zullen kunnen beheren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud