Facebook verklaart oorlog aan ‘clickbait'

©AFP

Sociaal netwerk Facebook past het algoritme van zijn tijdslijn aan, om ‘lokwebsites’ de pas af te snijden. Door de kwaliteit hoog te houden, wil Facebook zijn business beschermen.

‘Je gelooft nooit welke beroemdheden met elkaar op de vuist gingen. Klik hier om meer te zien.’ Of ‘Het begin van deze video is goed, vanaf seconde 45 wordt het onvergetelijk.’ U kent het soort titels wel. Kans is groot dat ze regelmatig in uw nieuwsfeed van Facebook opduiken. Wel, als het aan het sociaal netwerk ligt, is dat tijdperk voorbij.

Facebook past zijn nieuwsfeed aan. Uit onderzoek bij gebruikers een hekel hebben aan het soort links die wel aanzetten tot klikken, maar verder info achterhouden. Mensen willen volgens het onderzoek vooral graag weten of het de moeite loont om door te klikken. Iets wat zelden het geval is bij het soort lokwebsites die enkel trafiek willen genereren om daar advertenties tegenover te plaatsen.

Probleem is nu dat dit soort verhalen vaak ook prominent in de tijdslijn aan bod komen, net omdat er veel op doorgeklikt wordt. Facebook herkent de link zo als ‘trending’ en zal hem een prominente plaats geven. Zelfs in die mate dat de ‘clickbait’ echt nieuws en posts van vrienden verdrijft.

Daarom gaat Facebook nu niet langer werken met het aantal clicks. In de plaats zal de site registreren hoe lang gebruikers blijven hangen bij de content, voor ze terug richting de tijdslijn keren. Op die manier denkt Facebook beter te kunnen ontleden of iets de moeite waard was om door te klikken.

Niet de hele tijd spijt hebben dat je op iets hebt geklikt is fijn voor gebruikers. Maar dit is vooral belangrijk voor Facebook zelf. Het bedrijf heeft er immers alle belang bij dat gebruikers de nieuwsfeed relevant blijven vinden. Want hoe meer gebruikers er doorscrollen, hoe meer advertenties ze te zien krijgen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud