'Facebook werkt aan alternatief voor Clubhouse'

Facebook-CEO Mark Zuckerberg gaat achter Clubhouse aan, meldt The New York Times. ©EPA

Facebook werkt aan een eigen versie van de socialemedia-app Clubhouse, meldt The New York Times op basis van twee bronnen die op de hoogte zijn van het dossier.

Clubhouse werd in maart vorig jaar opgericht en kent een steile opgang. Het platform laat toe 'rooms' en 'clubs' te openen waarbij de communicatie alleen uit audio bestaat. Optredens van beroemdheden, onder wie sterondernemer Elon Musk en Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, deden de belangstelling nog fel toenemen.

Zuckerberg heeft belangstelling in audiocommunicatie, vernam The New York Times. Medewerkers moeten een gelijkaardig product als Clubhouse maken, maar het project is nog piepjong. Ook Clubhouse is nog geen rijp product. Het bestaat voorlopig alleen op iOS en laat gebruikers uitsluitend toe op basis van invitaties. Het wordt gewaardeerd op 1 miljard dollar en telt naar verluidt 2 miljoen gebruikers op weekbasis.

Rivalen opkopen

Facebook heeft de gewoonte mogelijke rivalen op te kopen, zoals het fotodeelplatform Instagram en de berichtendienst WhatsApp. Het alternatief is dat het bedrijf van Zuckerberg een concurrent kloont. Zo moet Reels de strijd aangaan met de videodienst TikTok en is Rooms het antwoord op de videoconferencingdienst Zoom.

Er zijn nog andere investeerders die voor een eigen project gaan in de audio- en podcastingsector. De Amerikaanse miljardair Mark Cuban werkt volgens de site The Verge samen met de techonderneemster Falon Fatemi aan een 'podcastplatform van de volgende generatie'. De dienst zou Fireside heten en lijken op Clubhouse, met het verschil dat gesprekken opgenomen kunnen worden. Het is nog onduidelijk of de naam Fireside behouden blijft, want er bestaat al een bedrijf met die naam dat al jaren diensten levert aan podcasters.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud