Facebook zet eerste stap in integratie chatapps

Facebook-topman Mark Zuckerberg ziet een toekomst waarin al zijn chatapps op elkaar zijn afgestemd. ©AFP

Ontwikkelaars herbouwen de chatfunctie van Instagram naar de standaarden van de berichtenapp Messenger. Facebook bereidt zo de integratie van al zijn chatapps met elkaar voor.

Facebook is begonnen met een van de grootste wijzigingen die het bedrijf de komende jaren aan zijn portfolio apps wil doorvoeren. Het technologiebedrijf heeft naast de Facebook-app (intern de 'blue app' genoemd) ook de foto- en videodeelapp Instagram en de chatapps WhatsApp en Messenger in zijn bezit. 

Het bedrijf maakte eerder al bekend dat het de chatfuncties van Instagram en de chatapps WhatsApp en Messenger op elkaar wil afstemmen. Het persagentschap Bloomberg meldt dat Facebook daar nu de eerste stappen voor onderneemt. 

Chatfunctie

Om Instagram en Messenger op elkaar af te stemmen, moet een deel van het personeel van Instagram voortaan verantwoording afleggen aan het team van Facebook Messenger. Dat ligt intern gevoelig.

Softwaredevelopers van Instagram herbouwen de chatfunctie van de foto- en videodeelapp, stelt het persagentschap. Voor de herontwikkeling maakt het Instagram-team gebruik van technologie van Facebook Messenger.

Dat moet mogelijk maken dat een Instagram-gebruiker kan chatten met iemand op Messenger, wat nu nog niet kan. De grootste wijzigingen zitten voorlopig in de onderliggende technologie. Aan de lay-out van beide chatfuncties zal niet veel veranderen.

Autonoom

Om Instagram en Messenger op elkaar af te stemmen, moet een deel van het personeel van Instagram voortaan verantwoording afleggen aan het team van Facebook Messenger. Dat ligt intern gevoelig. Facebook nam Instagram in 2012 voor een prikje over, maar liet het lang autonoom opereren. 

Dat verandert stilaan. Vorig jaar verlieten Instagram-oprichter Kevin Systrom en Mike Krieger het bedrijf, naar verluidt omdat Facebook-topman Mark Zuckerberg zich te veel met de dagelijkse gang van zaken begon te bemoeien. 

Branding

Dit weekend raakte bekend dat de branding van Instagram in de app verandert van 'Instagram' naar 'Instagram by Facebook'. De werknemers krijgen ook @fb.com-mailadressen in plaats van de huidige @instagram.com. 

De integratie van de chatapps komt er op een moment dat Facebook onder de loep van de autoriteiten ligt. De FTC opende een onderzoek naar de marktdominantie van enkele grote Amerikaanse technologieplatformen als Facebook.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect