Gedroomde opportuniteit voor RTL

Het mandateren van de zakenbank JP Morgan door ProSiebenSat.1 om ‘alle strategische opties’ voor een reeks buitenlandse dochters te onderzoeken (lees: te verkopen), is een gedroomde opportuniteit voor RTL om eindelijk via VT4 en VijfTV in Vlaanderen voet aan de grond te krijgen. En mogelijk ook in één klap in heel Scandinavië.

De Frankfurter Allgemeine Zeitung pakte vrijdag uit met een gesprek met Thomas Ebeling, de topman van ProSiebenSat.1. Volgens Ebeling gaat de groep na de gezondmaking van de situatie in Duitsland nu de buitenlandse activiteiten aanpakken. Het doorlichten van de groeimogelijkheden in elk land kan leiden tot de verkoop van onderdelen.

De krant schrijft - zonder dat helemaal duidelijk is of die informatie van Ebeling komt - dat alleen de activiteiten in België, Nederland, Finland, Noorwegen, Zweden en Denemarken voor een verkoop in aanmerking komen. Volgens Ebeling is de zakenbank JP Morgan aan boord gehaald om de studie te begeleiden.

Het moet RTL Group, de grote concurrent van SBS op het oude continent, als muziek in de oren klinken. Veel opportuniteiten om in één klap in Europa zo te groeien komen niet vaak voor. Vooral Vlaanderen en Scandinavië zullen RTL interesseren.

'Aandachtig gelezen'

RTL, een onderdeel van het eveneens Duitse Bertelsmann, heeft al jaren belangstelling voor de Vlaamse tv-markt, nu nog grotendeels een blinde vlek voor de tv- en radiogroep.  VT4 en VIJFtv zijn smakelijke prooien: ze maken zowel op commercieel als op kijkcijfervlak een sterke groei door.

VT4, met een marktaandeel van 11,5 procent, zag bijvoorbeeld in de eerste negen maanden van 2010 de inkomsten meer dan 15 procent stijgen in vergelijking met vorig jaar.

Philippe Delusinne, de topman van RTL België, heeft het artikel in de Duitse pers ‘aandachtig gelezen’. ‘We zijn altijd geïnteresseerd in Vlaanderen’, zegt hij. Ook in een ProSieben-dossier? ‘Geen commentaar’.

Scandinavië

Ook de Scandinavische activiteiten van ProSiebenSat.1 zullen het appetijt van RTL wekken. De Europese radio- en televisiegroep is enkel in Denemarken actief – en dan nog slechts via een productiehuis (Blu). De rest van Scandinavië is een blinde vlek.

Een deal tussen RTL en ProSiebenSat.1 in Nederland zal meer dan waarschijnlijk met een vergrootgals worden bekeken: de overlap tussen beide groepen is er het grootst. RTL bezit er de televisiezenders RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, en RTL Lounge en de radiozenders Radio 538, Radio 10 Gold, RTL Lounge Radio en het productiehuis Blue Circle.

ProSieben is er aanwezig via de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en Veronica Magazine.

Nog veel vragen


Worden al de buitenlandse dochters verkocht, slechts enkele of de meeste? Of geen enkele? Geschiedt de verkoop per land of in één keer? Er blijven vandaag nog heel wat vragen open.

Bovendien zal RTL bij een verkoper niet de enige kaper op de kust zijn. De groep mag wellicht concurrentie verwachten van cashrijke investeringsfondsen en – indien er ‘nationale’ verkoopprocessen worden gevoerd – van lokale mediaspelers.

Ook in Vlaanderen? Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) of Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg) zouden in aanmerking kunnen komen. Of zou het machtige productiehuis Woestijnvis – nu zijn exclusiviteitscontract met de VRT afloopt - de stap durven zetten naar een eigen televisiezender?

Voor de Vlaamse Mediamaatschappij (VTM, 2Be, Q Music, Jim, Vitaya) – reeds de grootste commerciële speler, eigendom van De Persgroep en Roularta – zouden mededingingsproblemen kunnen opduiken. Het valt dus af te wachten hoe het dossier de komende maanden evolueert.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud