‘Geen sprake van malaise, EVS heeft enkel tijdelijke dip'

'De TV-wereld is vrij conservatief in het aannemen van nieuwe technologie', zegt CEO Joop Janssens. ©wim kempenaers (wkb)

Na een omzetalarm kent de beeldserverfabrikant EVS een zwarte dag op de beurs. Beleggers haken af nu het beloftevolle technologiebedrijf een overgangsjaar doormaakt. Nota bene, in een even jaar met grote sportevents dat in het verleden steevast voor flinke groei garant stond.

Over enkele dagen is het exact twee jaar geleden dat de Nederlander Joop Janssen het roer in handen nam bij EVS. Het voorlopige parcours van de ex-volleybalinternational kan geen onverdeeld succes worden genoemd. Het eerste jaar kreeg hij het vertrouwen toen hij het technologiebedrijf naast sportevents ook op de tv-studio’s deed focussen. Maar de stemming sloeg om toen bleek dat Janssen iets te optimistisch was over dat segment. In november vorig jaar kelderde het aandeel met 13 procent nadat de CEO amper acht maanden na de investeerdersdag de ambities weer (neerwaarts) moest bijstellen. Vandaag keldert het aandeel zowat 10 procent, het grootste verlies sinds die zwarte dag in november.

Doet die afstraffing op de beurs u iets?
Joop Janssen: ‘Ik werk hard om EVS te doen groeien in sport, entertainment, nieuws en media. Ik ben blij met de gemaakte progressie. Ik had gewild dat zich dat zou vertalen in de koers van het aandeel. Helaas, maar de koers doet wat ze doet. Mijn team en ik en de raad van bestuur hebben vertrouwen in de toekomst.’

dE Schaar in jaarprognose

EVS rekent niet langer op een omzetstijging van bijna 10 procent (‘high single digits’) over het boekjaar 2014. De lat ligt nu op een kleine omzetstijging (‘low single digit’). Dat is opvallend: even boekjaren zijn normaal gezien boerenjaren voor de Luikse beeldserverfabrikant, met dank aan grote sportevenementen zoals dit jaar de Olympische Winterspelen in Rusland en het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië.

EVS-CEO Joop Janssen heeft het over een ‘uitdagende marktomgeving’. En spreekt over een ‘bescheiden vertraging’ van de markt voor live servers, servers die wereldwijd ingezet worden om digitale videoproducties te maken van live buitenopnames.

Het orderboekje is per 27 augustus voor 40,9 miljoen vor 2014 gevuld, ook min of meer in lijn met de verwachtingen. Zonder de grote sportevenementen is er evenwel jaar op jaar een daling met 6 procent. Voor 2015 en nadien oogt het orderboek met 13 miljoen veeleer mager, zeker tegenover het record van 19,6 miljoen een jaar eerder.

De resultaten over het tweede kwartaal komen an sich wel ongeveer op de analistenverwachtingen uit: de omzet stijgt met 19 procent naar 35,6 miljoen euro. Maar opvallend: terwijl de inkomsten uit sportverslaggeving met 20 procent toenamen naar 23,2 miljoen, zakt de omzet uit ‘ENM’ (entertainment, nieuws en media) met 18 procent naar 8,3 miljoen. Nochtans is ‘ENM’ de niche waar Janssen zich op wil toeleggen, om minder afhankelijk te worden van de volatiele markt voor sportverslaggeving.

EVS dat in een sportjaar een omzetalarm uitstuurt, het is ongezien.
Janssen: ‘We hebben afgelopen zomer een recordbedrag van 14 miljoen euro gehaald uit de sportevents, meer dan het gemiddelde van 10 miljoen van de voorbije jaren. Maar in het segment entertainment, nieuws en media lopen er enkele projecten vertraging op of werden stilgelegd. Met name in Azië, daar hebben klanten hun bestellingen uitgesteld tot volgend jaar. Om verschillende redenen: de geopolitieke spanningen in Rusland en Oekraïne, een zender die langer op de subsidies voor een nieuw gebouw en nieuwe kanalen moest wachten en een grote bestelling die over verschillende jaren wordt gespreid omdat de klant ze niet in één keer kan afnemen.’

Zal de malaise in entertainment, nieuws en media lang aanslepen?
Janssen: ‘Er is geen sprake van een malaise. Het is een tijdelijke dip, zoals gezegd door het uitstel van projecten in Azië. De VS blijft flink groeien, terwijl de Europese business vlak is. 2014 wordt een overgangsjaar, maar op de langere termijn - op basis van gesprekken met klanten en onderliggende trends - blijven we geloven in het groeipotentieel van de vier sectoren waarin we actief zijn: 0 à 5 procent voor entertainment, nieuws en media, 4 à 5 procent voor sport.’

Concurrenten als Sony, Grass Valley en Evertz hebben niet stilgezeten en lanceerden nieuwe producten. In welke mate heeft EVS deals aan hen verloren en/of prijsdruk ervaren?
Janssen: ‘We hebben geen marktaandeel verloren en we ervaarden geen prijsdruk. Begin dit jaar waren er veel overnames en fusies in onze sector. Daaruit hebben concurrenten vers geld gehaald, wat tot nieuwe producten leidde. Maar het bleef bij marketingboodschappen, véél marketingboodschappen. Onze klanten in sport, entertainment, nieuws en media hebben hun contracten bevestigd - de National Football League, we zijn er met andere woorden geen kwijtgespeeld. EVS heeft al meermaals marketingaanvallen met succes afgeslagen.’

De extra investeringen op korte termijn in nieuwe technologie als IP en cloud-based oplossingen doen vermoeden dat EVS achterloopt op dat domein.
Janssen: ‘Dat mag u zo niet zien. In november gaven we al aan dat we die investeringen zouden versnellen. De tv-wereld is vrij conservatief in het aannemen van nieuwe technologie. Met uitzondering van de heel grote zenders, die zijn de eersten om IP en de cloud te omarmen. Ook al zal de technologie niet snel mainstream worden, moet EVS er van meet af aan bij zijn om de grote jongens te bedienen. De concurrentie staat zo ver nog niet. Anders hadden we wel al marktaandeel verloren.’

Staat EVS sterk genoeg voor de toekomst of moet u overnames doen om het bedrijf te wapenen?
Janssen: ‘Er zijn geen grote acquisities nodig, nee. Vorig jaar hebben we een kleine Duitse start-up gekocht die zich specialiseert in het netwerksegment en de productie van op afstand (remote, red.). Soortgelijke, kleine acquisities blijven mogelijk.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud