Advertentie
Advertentie

Getouwtrek over toekomst muziekindustrie

De Amerikaanse superster Taylor Swift haalde eind vorig jaar haar muziek weg bij Spotify. ©AFP

Het streamen van muziek kent een razendsnelle opmars. Maar niet iedereen is daar tevreden mee. De platenfirma Universal probeert marktleider Spotify de arm om te wringen.

Geen industrie werd door technologie al zo vaak overhoop geschud als de muziek. De jongste golf die over de sector rolt, heet streaming - muziek beluisteren via het internet, zeg maar. Hoe langer hoe meer mensen kiezen voor diensten als Spotify of Deezer om hun favoriete nummers te beluisteren. In de VS was streaming vorig jaar zelf een grotere bron van inkomsten dan de klassieke cd.

Maar waar geïnnoveerd wordt, wordt meestal ook gemord. Dat is niet anders bij streaming. Artiesten klaagden eerder al dat streaming hen te weinig opbrengt in vergelijking met de verkoop van cd’s of digitale downloads. De Amerikaanse superster Taylor Swift haalde in een fel gemediatiseerde ruzie zelfs al haar muziek van Spotify, de marktleider in streaming.

En nu lost ook de platenfirma Universal - een absolute mogol in het wereldje - een schot voor de boeg van Spotify. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times gebruikt Universal de onderhandelingen over een nieuw licentiecontract als aanleiding om te proberen de streamingdienst een nieuw model op te leggen.

Het probleem voor Universal - en bij uitbreiding voor alle platenfirma’s, die koele minnaars zijn van streaming - is dat Spotify werkt met een zogenaamd freemiummodel. Gebruikers krijgen de keuze tussen een gratis, beperkte versie van de dienst of het volledige, reclamevrije aanbod voor 10 euro per maand. Voorlopig heeft Spotify 60 miljoen gebruikers, waarvan er 15 miljoen maandelijks betalen.

Dat is geen slechte conversieratio voor een freemiummodel. Maar volgens Universal gaat te veel waarde verloren in het gratis deel van het Spotify-aanbod. Ter illustratie: de gratis gebruikers genereerden vorig jaar via reclame 295 miljoen dollar aan inkomsten voor Amerikaanse platenfirma’s, terwijl betalende abonnees ruim 800 miljoen opbrachten. Reken daarbij dat de verkoop in digitale winkels als iTunes erop achteruitgaat, en het is duidelijk waarom de muziekindustrie gromt.

Spotify noemt het gratis aanbod bovendien essentieel om gebruikers te overtuigen om te betalen. Wie geen gratis optie krijgt, vlucht naar gratis alternatieven zoals illegale downloads of YouTube, luidt de redenering. En daar is de muziekindustrie nog minder mee gediend.

In de coulissen is dus een machtsstrijd aan de gang die de toekomst van de sector in de plooi kan leggen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud