'Google lanceert binnenkort koopknop'

Binnenkort kan u rechtstreeks op de zoekmachine Google producten kopen. ©REUTERS

Google start binnen enkele weken de testfase voor een koopknop in de zoekmachine. Het gaat hiermee de strijd aan met e-commercewebsites zoals Amazon.com en eBay.

De koopknop van Google wordt voort uitgerold. Nadat The Wall Street Journal afgelopen december al meldde dat de technologiereus in gesprek was met een aantal retailers, bericht de krant nu dat het project binnenkort in de VS de testfase zal ingaan. Onder andere het New Yorkse grootwarenhuis Macy’s zou een van de testpartners zijn. De 'buy-button' zal enkel mobiel beschikbaar zijn.

Pay-per-click

Google wil met zijn koopknop de omslachtigheid die nu heerst op sommige koopwebsites vermijden. Bedrijven bieden hun producten aan en verkopen ze via de zoekmachine. Na een klik op de button wordt de consument naar een nieuwe pagina binnen Google gebracht, waar hij de gewenste details van een product selecteert. Daarna kiest de klant de betaal- en leverwijze. De consument wordt dus niet meer naar een externe pagina van de retailer geleid.

Het technologiebedrijf maakt zich sterk dat het project zal slagen, vertellen ingewijden aan de Amerikaanse krant. Bij aanvang zal er vooral geconcentreerd worden op grote retailers, waarvan sommige nu al adverteren via de zoekmachine. Hier verschilt Google van andere e-commercesites zoals Amazon.com en eBay, waar zo goed als bijna geen grote retailers actief zijn.

Google wil hetzelfde kostenmodel hanteren voor zijn buy-button als voor de huidige advertenties op de zoekmachine. De technologiegigant vraagt geen procent op de verkoop, maar rekent klikvergoedingen aan. Via het PPC-model (pay-per-click) betalen de adverteerders dus slechts als de klant klikt op een advertentie en bijgevolg een bezoek brengt aan de checkoutpagina. Ook is Google niet van plan informatie van de klant door te sturen naar de retailer.

E-commerce

Google is overigens niet de eerste technologiereus die op e-commerceplannen broed. Zo lanceerde het sociale medium Twitter vorige maand nog een soortgelijke koopknop en hopen Facebook en Apple zich binnenkort in de e-commerce te storten. Dichter bij huis lanceerde de supermarkt Carrefour een thuiszelfscanner in samenwerking met betaalverkeerspecialist Worldline.

Of Google de koopknop ook in Europa zal introduceren blijft de vraag. Het ligt al langer onder vuur wegens zijn machtige positie op de zoekmarkt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud