Google zet Belgische studenten aan het werk

De Strategy Cup ©rv

Als Google binnenkort met een actieplan komt om e-commerce bij kmo’s te bevorderen, dan is de kans groot dat het bedacht werd door Belgische studenten.

‘We zitten net een beetje in een crisismoment’, zeggen Sarah, Bram, Bob en Astrid wanneer we hen tijdens hun brainstorm onderbreken. De vier studenten hebben zonet voor enkele werknemers van Google hun actieplan toegelicht om de e-commerce in België te bevorderen. Maar de feedback stelt hen voor een probleem: ‘Ze vinden het op zich wel een goed idee, maar het is niet schaalbaar genoeg. Ons idee draait rond een tool voor de vastgoedsector, terwijl Google een voorstel wil dat voor alle kmo’s toepasbaar is. Dus moeten we nu een manier zoeken om ons idee om te gooien.’

De Strategy Cup ©rv

We bevinden ons in de halve finale van de BCG Strategy Cup, het grootste ‘business game’ van België dat al voor de tiende keer georganiseerd wordt door de Boston Consulting Group (BCG). Van de 400 deelnemende teams - met samen zowat 1.600 studenten - zijn er 15 geselecteerd voor deze fase. De teams krijgen de hele dag een kantoor ter beschikking bij BCG in Brussel, waar ze hun aanvankelijke idee verder moeten uitwerken tot een compleet voorstel. Dat moeten ze presenteren aan een jury die nog eens vier finalistenteams selecteert. Zij mogen vanavond hun laatste ‘pitch’ doen voor een volle zaal in Brussel.

Het leuke aan de BCG Strategy Cup is dat er sinds vorig jaar gewerkt wordt met een opdracht van een echte klant. En die is niet van de minste: de Belgische afdeling van de internetreus Google is op zoek naar een plan om meer kmo’s online te krijgen. Het is al langer bekend dat e-commerce in ons land achterop hinkt tegenover de buurlanden. Google hoopt dat de studenten met bruikbare voorstellen komen om daar iets aan te doen. In ruil trakteren ze de winnaars op een bezoekje aan het Europese hoofdkwartier van Google in Dublin.

De studenten leren dat teamwork, creativiteit en analytisch vermogen belangrijk zijn in de job van een consultant.
christophe hamal
principal BCG

Aan ideeën is er geen gebrek, zegt Christophe Hamal, principal bij BCG. ‘Een aantal studenten werkt rond het idee van een begeleidingstraject voor kmo’s dat Google zou kunnen opzetten, een soort Google Academy. Anderen hebben voorstellen voor een dienst om kortingen en promoties van kmo’s te verspreiden.’

Belangrijke zakelijke en juridische aspecten zoals het verdienmodel en de privacy-wetgeving worden wel meegenomen, maar zijn niet onze eerste bekommernis, zegt Hamal. ‘We willen de studenten vooral een kans geven om ervaring op te doen. Ze leren dat vaardigheden als teamwork, creativiteit en analytisch vermogen belangrijk zijn in de job van een consultant.’ Iets wat de studenten beamen: we leren hier om heel breed te denken en een idee op alle mogelijke manieren aan de realiteit te toetsen, klinkt het. Ze worden daarbij ook geholpen door ervaren consultants van BCG.

De deelnemers komen uit alle Belgische universiteiten, vooral uit klassieke richtingen als burgerlijk ingenieur en handelsingenieur. ‘Al zien we dit jaar ook veel economen en bio-ingenieurs’, zegt Hamal. Voor BCG is het een van de manieren om aan universiteiten en hogescholen naar talent te zoeken. De Strategy Cup is een Belgisch concept, maar BCG onderzoekt of het ook in andere landen kan worden gelanceerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud