Advertentie

Google zet verificatielabel op zoekresultaten

©google

Google voegt een verificatie toe aan zoekresultaten om de verspreiding van vals nieuws tegen te gaan. Het volgt hierin Facebook, die samenwerkt met feitencheckende instanties.

Bij zoekresultaten in Google zal er nu bij staan door welke instantie het nieuws gecontroleerd is en wat het verdict is. De techgigant probeerde het controlesysteem eind vorig jaar uit en zet het nu wereldwijd in.

De verificatie zal niet op elk zoekresultaat verschijnen en voor sommige informatiebronnen kan het ook zijn dat verschillende factcheckers tot een andere conclusie komen.

Geen eigen waardeoordeel

Onder gecheckte bronnen komt nu een verificatielabel met de naam van de instantie die de informatie controleerde en hun verdict.

Google probeert zich veraf te houden van een eigen waardeoordeel over de zoekresultaten, maar het erkent wel zijn verantwoordelijkheid om zijn gebruikers zo veel mogelijk te helpen in hun zoektocht naar correcte informatie. Door de taak aan anderen te geven om de informatie te controleren, vermijdt het bedrijf om als mediabedrijf aanzien te worden, wat heel wat legale problemen met zich kan meebrengen.

‘Elke minuut worden er duizenden nieuwe artikels gepubliceerd en het is moeilijk voor onze gebruikers om daarbij het kaf van het koren te scheiden’, aldus Google. Met de toevoeging wil de zoekmachine gebruikers meer duiding geven om hun eigen oordeel op te baseren. Het zal dus niet de verspreiding van vals nieuws actief tegen gaan door artikels of bronnen te verwijderen.

Autoriteit

Elke minuut worden er duizenden nieuwe artikels gepubliceerd en het is moeilijk voor onze gebruikers om daarbij het kaf van het koren te scheiden.
Google

Bedrijven, die zich bezighouden met het controleren van bronnen online, kunnen zich kandidaat stellen om mee vals nieuws te melden. Maar niet iedereen kan zomaar als controleerder optreden. Om toegelaten te worden zijn er een heleboel criteria waaraan voldaan moet zijn. Onder meer beoordeelt Google websites volgens de autoriteit, die aan hen gegeven wordt door gebruikers en andere websites. Hoe meer websites ernaar verwijzen als bron, hoe hoger het cijfer. Op basis daarvan schat het algoritme in of een bedrijf als factchecker mag optreden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud