Humo verloor vijfde van verkoop

De magazinemarkt heeft in 2013 alweer rake klappen geïncasseerd. foto AFP ©AFP

Humo was vorig jaar de grootste daler in een bloedende weekbladenmarkt. De verkochte oplage daalde gemiddeld met 20,1% tot 134.000 exemplaren per week.

De cijfers die het oplage-instituut CIM vanochtend bekendmaakte, geven de gemiddelde oplage weer over het hele jaar 2013. Ze maskeren daarmee nog enigszins de huidige situatie. De huidige oplage van Humo schommelt vermoedelijk rond de 100.000 exemplaren, waarmee het blad volgens kenners financieel rond het break-even zou zitten.

Dat is slecht nieuws voor de eigenaar van het blad, De Vijver Media, die ook aandeelhouder is van het productiehuis Woestijnvis en de televisiezenders Vier en Vijf. De Vijver Media nam het beheer van het blad enkele jaren geleden over van de uitgever Sanoma, met een ambitieus groeiplan. De crisis op de tijdschriftenmarkt besliste er echter anders over. Een streep door de rekening van De Vijver Media, dat gerekend had op de cash van Humo om investeringen in de tv-poot mee te financieren. Corelio, één van de aandeelhouders van De Vijver Media, publiceert vandaag een recordverlies, mede als gevolg van waardeverminderingen op de participaties van De Vijver Media.

Weekbladen

Het mag evenwel duidelijk zijn dat de bloeding bij Humo geen alleenstaand geval is. De meeste weekbladen bleven vorig jaar zwaar terrein verliezen, vooral in de segmenten van televisie- en roddelbladen. De groep van de tv-bladen zag de gezamenlijke oplage in 2013 onder het miljoen exemplaren zakken.

TV Familie daalt met 13% tot 85.677 exemplaren, Dag Allemaal met 10,4% tot 331.406 en Story met 13,4% tot 126.769. Joepie slaagt er niet meer in om nog jongere lezers te overtuigen en crasht met 18,5% tot 43.714 nummers per week. P-Magazine zag de verkoop met 16,6% zakken tot 33.103 exemplaren.

Positieve uitzonderingen zijn het budgetblad TV Gids Primo (+11% tot 108.000 exemplaren) en Teve-Blad (+1,23% tot 131.000). Ook bij de vrouwenbladen bleef de schade relatief beperkt. Libelle, het vlaggenschip van Sanoma, verloor 2,8% tot 207.000 exemplaren.

Maandbladen

Ook de meeste maandbladen blijven onder druk staan, met onder meer dalingen van 10,7% voor Feeling (57.741), 9,2% voor Goed Gevoel (73.581) en 21,2% voor het mannenblad Ché (16.700). Van Menzo, het tweemaandelijkse tijdschrift van dezelfde uitgever (Think Media) met Koen Wauters als hoofdredacteur, gingen er daarentegen 10.858 stuks over de toonbank. Dat is meer dan een verdubbeling van het aantal verkochte exemplaren, goed voor een stijging van 114,9%.

Ook de Nederlandstalige editie van het royalty-magazine Royals deed het opmerkelijk goed. Van dit magazine werden er in 2013 maandelijks 16.453 verkocht, 30,79% meer dan het jaar voordien.

Franstalige bladen

Ook in Franstalig België gaat de markt achteruit, maar in tegenstelling tot op de dagbladenmarkt lijken de Franstalige tijdschriften beter stand te houden dan de Vlaamse. De grootste daler onder de tv-bladen is er Ciné Télé Revue (-8,3% tot bijna 260.000 exemplaren). De Franstalige Flair gaat 10,11% achteruit tot iets minder dan 40.000 exemplaren per week.

 



Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud