Instagram lanceert e-commerceoptie

Instagram waagt zich aan e-commerce. ©AFP

Instagram, de foto- en videodeelapp van Facebook, maakt het voor Amerikaanse gebruikers mogelijk om producten te kopen zonder de app te moeten verlaten.

Het sociale netwerk Facebook boort in een proefproject op de Amerikaanse thuismarkt een nieuwe inkomstenstroom aan. Het lanceert in de dochterapp Instagram, die vooral gericht is op het delen van foto en video, de e-commercefunctie 'Checkout On Instagram'. 

De Amerikaanse Instagram-gebruikers kunnen hiermee producten aankopen, vanop de Instagrampagina's van een twintigtal merken. Die merken zullen berichten met een 'koopknop' kunnen plaatsen. Gebruikers moeten hier op klikken als ze het product in kwestie willen kopen. Daarbij moeten ze de Instagram-app niet verlaten. 

Beta

Instagram mikt erop om de hele koopervaring zo simpel mogelijk te houden. Gebruikers zullen éénmaal hun gegevens, zoals naam, e-mailadres, rekeningnummer en leveradres, moeten achterlaten. Bij volgende bestellingen zal die info opgeslagen zijn. Details, zoals kleur en maat, vallen natuurlijk wel telkens te kiezen. 

Het gaat nog niet om een brede uitrol van de functie, maar een 'beta'. Die zijn vaak bedoeld om nog fouten uit het proces te halen. Instagram weet wel meteen een hele reeks prestigieuze merken te strikken, zoals Adidas, Burberry, Dior, H&M, Nike, Prada, Uniqlo en Zara. 

Inkomstenmodel

Voor Instagram is dit ook een stap buiten haar klassieke inkomstenmodel. Instagram laat, net zoals moederapp Facebook, advertenties zien op de tijdslijn van foto's en video's en tussen de verdwijnende 'Stories'. Het gaat nu een commissie vragen aan de deelnemende merken, bevestigt Instagram aan de Amerikaanse technologiesite TechCrunch. 

98,3 procent
Advertentiemotor
Facebook puurt 98,3 procent van zijn omzet uit advertenties.

In de analistencall bij de jaarresultaten gaf Facebook-CEO Mark Zuckerberg al aan dat hij e-commerce naar voren wil schuiven bij de ontwikkeling van Instagram. 'We zien daar al heel veel organische activiteit rond, dus we willen daar ook kwalitatief nieuwe ervaringen rond uitbouwen.' 

Voor Facebook zijn inkomsten uit andere activiteiten dan advertenties een grote stap buiten de comfortzone. In het laatste kwartaal van het vorige boekjaar bestond 98,4 procent van de omzet van Facebook uit inkomsten uit advertenties. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud