Interesse in Facebook neemt af

©AFP

Slecht nieuws voor CEO Mark Zuckerberg. Een studie van het gerenommeerde onderzoekscentrum Pew bij 1.000 Amerikanen toont dat de interesse voor het sociaal netwerk Facebook daalt. 

Ruim een kwart van de ondervraagden (27%) zegt dat hij of zij dit jaar minder tijd zal spenderen op ’s werelds grootste netwerk. Slechts 3 procent zal nog actiever foto’s en statusupdates posten op Facebook.

Vooral bij jongeren heeft het bedrijf van Zuckerberg zijn beste tijd gehad. In de belangrijke leeftijdscategorie 18 tot 29 jaar zal 38 procent minder tijd doorbrengen op Facebook. 61 procent van de ondervraagden zegt dat ze bewust een aantal weken wegbleven van hun Facebook-profiel. Vaak was dat omdat ze het te druk hadden of omdat ze Facebook beschouwen als tijdverlies

Alarmsignalen

Dit zijn niet de enige alamrsignalen voor het beursgenoteerde bedrijf. Het onderzoeksbureau SocialBakers had eerder een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat het aantal actieve gebruikers recentelijk met 1,4 miljoen gedaald is.  In België, waar Facebook net geen 5 miljoen profielen telt, blijft het aantal gebruikers voorlopig nog licht stijgen.

Facebook laat zich niet van de wijs brengen. ‘Feit is dat de groei en het engagement van de gebruikers sterk blijft’, zegt het bedrijf in een reactie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud