Advertentie

'John de Mol slokt SBS volledig op'

John de Mol krijgt SBS volledig in handen. ©Hollandse Hoogte

De Finse mediagroep Sanoma stapt volledig uit de Nederlandse zendergroep SBS.

Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, krijgt de zendergroep SBS, bekend van de Nederlandse zenders SBS 6, Veronica, Net 5 en SBS 9, volledig in handen. SBS wil het nieuws binnenkort officieel bekendmaken, zeggen ingewijden tegen het Algemeen Dagblad.

In 2011 kochten Talpa en Sanoma de zendergroep voor ruim een miljard euro. Talpa verwierf een minderheidsbelang van 33 procent, Sanoma stapte er voor 67 procent in. Hoe de partijen het financieel onderhandelen, is niet bekend. Sanoma wilde niet reageren op het bericht. 

Terugtocht

Er gingen al langer geruchten over een breuk. Sanoma heeft onvoldoende financiële middelen om extra in SBS te investeren. Talpa heeft die wel, maar De Mol wilde in ruil daarvoor meer zeggenschap over de programmering.

De Finnen bestormden in 2001 de Belgische en Nederlandse markt via de overname van de tijdschriftendivisie van VNU, bekend van onder meer Humo, Story, Flair, Feeling en Libelle. Tien jaar later volgde de overname van de tv-zenders van SBS.

Maar de voorbije jaren heeft Sanoma zijn aanwezigheid in de Benelux sterk teruggeschroefd. In 2014 trok de groep zich terug uit De Vijver Media, de holding die de belangen in SBS en het productiehuis Woestijnvis overkoepelde. Een jaar later verkocht Sanoma zijn meest gelezen magazines (Humo, Story en Teve-Blad) aan De Persgroep. Later gingen ook de Franstalige tegenhangers Moustique en TéléPocket de deur uit.

Ook in Nederland maakte Sanoma schoon schip met de verkoop van tientallen magazines, al bleven de Finnen daar wel in televisie actief. Sanoma heeft in Nederland wel nog magazines als Margriet, Linda en VT Wonen in portefeuille.

Telegraaf

Voor John de Mol lijkt een mooie deal in het verschiet, nadat hij botving bij de overname van de Telegraaf Media Groep (TMG) , de groep rond de Nederlandse populaire krant De Telegraaf. De Belgische krantenuitgever Mediahuis en de Nederlandse ondernemersfamilie Van Puijenbroek hebben daar een meerderheid van bijna 60 procent uitgebouwd. De combinatie sloot begin maart een deal met TMG over een overname voor 6 euro per aandeel. 

De Mol, die van plan was om een bod van 6,50 euro te lanceren, probeerde zich via de Nederlandse Ondernemingskamer weer in de wedstrijd te knokken. Maar die poging lijkt op niets uit te draaien. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud