Advertentie
Advertentie

Jonge Vlaming betaalt voor één op honderd apps

Alleen voor game-apps blijkt de Vlaamse gebruiker nog bereid om in de buidel te tasten. ©BELGAIMAGE

Jonge mobiele consumenten zijn nauwelijks bereid om voor apps te betalen. Zeker met informatieve apps is het erg moeilijk om een rendabel betaalmodel uit te bouwen, zo leert onderzoek van iMinds.

Het digitale onderzoeks- en incubatiecentrum ging samen met masterstudente Lisa Riti na in welke mate Vlamingen bereid zijn om te betalen voor apps, en in welke mate ze kunnen leven met reclame in een app.

Een steekproef bij 40 testgebruikers toont aan dat gebruikers van mobiele toestellen een bijna natuurlijke afkeer hebben van betalende apps: voor amper één procent van al hun geïnstalleerde apps hadden ze betaald. Het gaat dan vooral om games en om praktische tools, zoals apps die een smartphone kunnen omvormen tot een zaklantaarn.

In een tweede onderzoeksfase werden 383 mobiele ‘digital natives’ online bevraagd. Het gaat om jonge, toekomstige mediagebruikers die opgegroeid zijn in een ‘gratis’-filosofie. Zoals te verwachten was, verkiezen de meesten apps die met reclame gefinancierd worden boven apps waarvoor ze moeten betalen. Als er toch betaald moet worden, verkiezen de jongeren ‘in-app’ aankopen boven het betalen voor de app op zich.

De resultaten geven aan dat het voor nieuwsmedia erg moeilijk wordt om een rendabel betaalmodel uit te bouwen rond mobiele apps. Betalen voor nieuws binnen een app is moeilijk in de praktijk te brengen. Reclame is dus de meest haalbare bron van inkomsten. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat de acceptatiegraad van reclame net het laagst is bij informatieve apps, zoals apps van nieuwsmedia.

‘Ondanks de eerder negatieve attitude ten aanzien van reclame zijn jongeren toch de gebruikersgroep die het meest bereid is reclame te aanvaarden in ruil voor gratis toegang tot informatie’, zegt onderzoeker Tom Evens (iMinds/MICT/ UGent), die de masterscriptie van Riti begeleidde. ‘Daarmee kunnen nieuwsmediaorganisaties zeker rekening houden wanneer zij hun commerciële modellen definiëren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud