Ketnet trekt multimediale kaart

Ketnet-netmanager Catherine Castille (foto Belga)

Op 1 mei krijgt Ketnet, de jongerenzender van de openbare omroep VRT, een eigen volwaardig kanaal. De 'verhuis' naar het nieuwe kanaal was voor de zender meteen de aanleiding om de strategie op te frissen. Ketnet kiest daarbij volop voor de multimediale aanpak. Opvallendste daarbij is de uitbouw van een eigen sociaal netwerk, op maat van kinderen.

Kinderzenders zitten al een aantal jaren in de lift in België. 'Sinds de afschaffing van de vijfminutenregel (die stelde dat er vijf minuten voor en na een kinderprogramma geen reclame mocht worden uitgezonden, red.) is het voor de commerciële zenders ook interessant om te investeren in kinderprogramma's', legt directeur media bij de VRT Leo Hellemans uit. 'Gecombineerd met de regelmatige onderbrekingen van de normale programmering, zorgde dat voor druk op Ketnet.'

Daarom krijgt Ketnet vanaf april een eigen net, waar niet langer op 'ingebroken' zal worden. De zender zal van 6 uur 's morgens tot 20.00 uur 's avonds uitzenden. Ketnet zal daarbij een vast schema hanteren, omdat 'kinderen nood hebben aan een vaste structuur', aldus netmanager Catherine Castille. Die vaste slots worden ingevuld met 'een mix van informatie en educatie, spanning en ontspanning'.

Online

Qua inhoud zit er dus niet echt een aardverschuiving aan te komen. Wel nieuw is dat de zender luid en duidelijk de multimediale kaart trekt. 'Vijf procent van de totale kijktijd van Ketnet komt al uit onze online videozone', zegt Castille. 'In maart alleen werden er ruim 1,7 miljoen fimpjes gestart op ketnet.be.'

Het is vanuit die optiek dat Ketnet koos voor een vernieuwde website, die de zogenaamde multiscreen-kijker een beter platform moet bieden. De zender kiest daarbij voor een complementaire aanpak. Als er een programma voor kleuters op tv te zien is, dan wordt op de website een aanbod voor oudere leeftijdscategorieën in de schijnwerper gezet.

Netwerk

Maar de grote vernieuwing van de site zit niet in het bekijken van programma's. Ketnet lanceert ook een eigen sociaal netwerk, waarbij kinderen een profiel kunnen aanmaken om dingen met elkaar te delen. Dat netwerk is duidelijk op Facebook gestoeld, met onder andere een knop waarmee de kinderen vanalles 'leuk kunnen vinden'. Omdat Ketnet wil dat het netwerk een 'veilige omgeving' is, bouwt de zender allerlei drempels in ter bescherming. Zo kunnen de gebruikers geen privéberichten versturen. Daarnaast lanceert de zender een sensibiliseringscampagne die de kinderen moet leren veilig te internetten.

Een derde pijler van de multimediale strategie is de nieuwe KetnetVideo-app die vandaag werd gelanceerd. Op die manier kunnen kinderen ook via smartphone of tablet naar de programma's van de zender kijken. Die app kost 2,99 euro. Dat bedrag moet de ontwikkelingskosten dekken. Het aanbod zelf blijft gratis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud