Klassiek tv-kijken in vrije val bij jongeren

Stranger Things, een van de succesreeksen van Netflix. ©© The Hollywood Archiv

Amper een op de vijf Vlaamse twintigers kijkt nog dagelijks live naar televisie. De klassieke manier van tv-kijken is in vrije val, ten voordele van online streamingdiensten zoals Netflix. Dat blijkt uit de jaarlijkse Digimeter, eeen onderzoek van Imec naar de mediagewoonten van de Vlaming.

De Vlaming beslist steeds vaker zelf wat hij wanneer wil zien. In 2017 verloren de klassieke tv-zenders nog meer grip op de kijker. Dat leert de jaarlijkse Digimeter, een studie van het onderzoekscentrum Imec en de UGent bij meer dan 2.300 Vlamingen ouder dan 15 jaar. Het is de een van de grootste mediabevragingen in ons land en traditioneel een goede indicator van onze mediagewoonten.

De twintigers hebben beperkte budgetten, ze proberen veel uit en wisselen snel.
Lieven de marez
professor media-innovatie

Op de vraag wie dagelijks nog live tv-kijkt, antwoorden vooral de jongere leeftijdscategorieën nog amper bevestigend. Slechts 23 procent van de twintigers kijkt dagelijks live naar tv. Dat is 14 procentpunten minder dan bij dezelfde bevraging een jaar geleden. Bij de oudere leeftijdcategorieën houdt het live tv-kijken iets beter stand. Maar over de gehele populatie gemeten, zit het live tv-kijken op een historisch dieptepunt: slechts de helft is op de afspraak om een programma live te volgen.

Digital natives

Volgens professor media-innovatie Lieven De Marez, die de studie uitvoerde, bestaat de generatie twintigers voor het eerst enkel uit ‘digital natives’ - zij die nooit iets anders gekend hebben dan digitale dragers. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de klassiekere spelers. ‘Die generatie is niet gehecht aan de televisie. Ze komt los van referentiespelers als de krant, televisie en radio’, stelt De Marez.

Wat krantenuitgevers enkele jaren geleden ondervonden, speelt nu de tv-zenders parten. Ze moeten hun publiek online volgen en hun aanbod digitaal ontsluiten. Alleen dan kan het publiek beslissen wanneer het wat wil bekijken. Die methode is een evidentie geworden door het succes van streamingdiensten als Netflix en het opnemen met de digicorder.

©Mediafin


Grootste kijkbuis

Een dag na de fenomenale kwartaalresultaten van Netflix blijkt de online streamingdienst ook in Vlaanderen aan een opmars bezig. 21 procent van de Vlamingen zegt toegang te hebben tot een Netflix-account. Dat is een stijging van 40 procent tegenover vorig jaar, en ligt ongeveer in lijn ligt met de internationale evolutie van de streamingdienst.

Netflix geeft zelf geen opgesplitste cijfers per land, maar de wereldwijde cijfers lieten maandagavond weinig aan de verbeelding over. ‘s Werelds grootste kijkbuis heeft nu al 117,6 miljoen leden, 8,3 miljoen meer dan vorig kwartaal. Dat was meer dan verwacht. De online streamdienst kende zo, met dank aan hitseries zoals Stranger Things, Black Mirror en The Crown, zijn sterkste kwartaal aller tijden.

©Mediafin

Kinderaanbod

Maar er is nog iets anders waarmee Netflix zich onderscheidt, zo suggereren de cijfers van de Digimeter. Het kinderaanbod is een belangrijke factor. In gezinsvormen met kinderen zeggen respondenten veel vaker dat ze toegang hebben tot Netflix, in tegenstelling tot gezinsvormen zonder kinderen. ‘De ouders hebben het zelf misschien gehad met Netflix, maar een kinderaanbod is dan mooi meegenomen’, aldus De Marez.

Het is een element dat de mediagroepen best in het achterhoofd houden. ‘De twintigers hebben beperkte budgetten, ze proberen veel uit en wisselen snel’, aldus De Marez. Dati s een risico voor Netflix, dat met Disney een sterke rivaal aan de horizon ziet opduiken. Voor 2019 start Disney een eigen streamdienst en plant het zijnproducties weg te halen van Netflix. ‘Dat kan een opstapje zijn voor Disney naar meer.’

©Mediafin

In eigen land zijn de mediagroepen ook niet ongevoelig voor het belang van het kinderaanbod. De producties van Studio 100, het bedrijf achter bijvoorbeeld K3 en Bumba, zijn sinds 1 januari exclusief te zien via de kanalen van Proximus. Beide bedrijven sloten ook een diepgaand partnerschap af.

Online ontsluiten

Voor de Vlaamse zenders, en dan vooral de commerciële zenders van Medialaan en SBS, is het ondertussen een uitdaging om hun aanbod zo te ontsluiten dat de kijkers zelf kunnen beslissen wat ze wanneer kijken. Over het vraagstuk van opnemen en uitgesteld kijken - en dus reclames doorspoelen - zijn de zenders en distributeurs in onderhandeling. Een akkoord wordt niet verwacht voor eind dit jaar.

De afleveringen en aparte fragmenten van de meeste Vlaamse producties zijn ondertussen ook al online te bekijken, via de verschillende apps en sites. Medialaan speelt daar voor het grootste publiek, met 1,9 miljoen geregistreerde accounts. SBS (Vier, Vijf en Zes) en de VRT volgen met 850.000 en 750.000 accounts op enige afstand.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud