Krantenmerken bereiken meer lezers

©foto Kranten in de Klas

De Belgische krantenmerken bereiken volgens het CIM weer iets meer lezers. De Tijd bevestigt in Vlaanderen als de sterkste stijger.

Hoeveel lezers bereiken de krantenmerken via hun printpublicaties, apps en websites? Een pak meer dan een jaar eerder, blijkt uit het jaarlijkse rapport van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

+15%
De Tijd
De Tijd stijgt met 15 procent tot 305.500 lezers.

De jaarlijkse studie, op basis van een marktbevraging bij een kleine 10.000 Belgen door het bureau Ipsos, is belangrijk voor de sector. Krantenbedrijven draaien namelijk op twee bronnen van inkomsten: in mindere mate wat lezers betalen en in grotere mate wat adverteerders voor reclame betalen.

De CIM-data over het lezersbereik dienen om die reclametarieven te bepalen, maar zijn vooral richtinggevend voor de mediabureaus om hun mediaplanning uit te werken en te beslissen welke advertenties in welke media komen.

Geen krantendalers

Volgens de CIM bereikten de Belgische kranten in september 15 procent meer lezers dan een jaar eerder. Iedere publicatie ziet het bereik stijgen, wat deels te maken heeft met een nieuwe meetmethode bij de CIM.

De traagste groeiers in Vlaanderen zijn De Standaard (+6%) en Het Nieuwsblad (+9%).

De Tijd is, net als vorig jaar, de sterkste groeier qua gemiddeld merkbereik, met een stijging van 15 procent tot 305.500 lezers. Vorig jaar groeide het merk al met 41 procent.

+96%
L'Echo
De absolute koploper is onze zusterkrant L'Echo, die het bereik met 96 procent ziet stijgen tot 166.700 lezers.

De absolute koploper is onze zusterkrant L'Echo, die het bereik met 96 procent ziet stijgen tot 166.700 lezers. Belangrijke bemerking is dat voor kleinere publicaties de schommelingen op basis van een peiling vaak groter zijn.

Het Laatste Nieuws is het grootste mediamerk in de Vlaamse krantenwereld en bereikt dagelijks 2,2 miljoen lezers. Het Nieuwsblad volgt met 1,6 miljoen lezers.

Weekbladen

Bij de weekbladen is het beeld minder positief, al zijn de verschillen heel groot. Nina, een magazine van Het Laatste Nieuws, ziet het bereik met 13 procent stijgen. Humo gaat 11 procent hoger. Het Tijd-magazine Sabato gaat ook 11 procent hoger.

Bij de dalers bevinden zich onder meer De Standaard Magazine en De Morgen Magazine. Kerk en Leven is met een daling van 14 procent een van de grootste verliezers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect