Magazinemarkt blijft bloedbad

De Belgische magazinemarkt blijft in hetzelfde bedje ziek. Zowel aan Nederlands- als aan Franstalige zijde gaat de verkoop van de week- en de maandbladen er met rasse schreden op achteruit. Het algemene economische klimaat, maar ook het succes van de krantenmagazines, wegen door. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De redenen voor de malaise op de tijdschriftenmarkt zijn verschillend van aard. Veel bladen worstelen met de gratis concurrentie op het internet. Daarnaast kunnen magazines door hun verschijningsfrequentie minder snel inspelen op de brandende actualiteit. Voeg daar de economische crisis aan toe, en je hebt een giftige cocktail. Zeker magazines, die door veel consumenten als een luxeproduct worden ervaren, zien daar van af.

Daar komt bij dat verschillende kranten sinds enige tijd inzetten op weekendmagazines. Die zijn niet overal succesvol, maar de weekendkranten van De Morgen, met magazines DMuze en De Morgen Magazine (+6,7%) en de Standaard, met De Standaard Magazine (+3,9%), vinden wel meer afnemers.

Joepie

Dat weerspiegelt zich volop in de verkoopscijfers van de klassieke magazines. Alle weekbladen gaan er sterk op achteruit, op het weerbarstige Joepie na. Dat tienerblad roeit nu al anderhalf jaar tegen de stroom van de tijdschriftenmarkt in. Het voorbije kwartaal groeide Joepie opnieuw met 1 procent.

Voor de rest is het armoe troef. De televisieweekbladen gaan er gemiddeld 7 procent op achteruit, met opnieuw P-Magazine en Humo als negatieve uitschieters. Die eerste, in handen van het beursgenoteerde Think Media, zag de verkoop in de twaalf maanden tot juni met 14,1 procent afkalven tot 44.909 exemplaren. Humo, een blad van De Vijver (33% Corelio, 33% Sanoma, 33% Wouter Vandenhaute en Eric Watté), verkocht 11,9 procent minder tijdschriften, goed voor 182.777 stuks.

Hervormingen

Beide bladen voerden recent een grondige hervorming door. Vandenhaute, die De Vijver leidt, greep midden juni drastisch in bij Humo, met een aantal ontslagen en een nieuw topkader. Met ex-Tijd en -Standaard-journalist Wouter Van Driessche werd ook een nieuwe hoofdredacteur aan boord gehaald.

Deze cijfers zullen Vandenhaute sterken in het geloof dat een drastische ingreep onvermijdelijk was. Of die ook vruchten afwerpt, zal nog moeten blijken. Deze cijfers lopen maar tot juni, waardoor het nieuwe beleid er nog niet in weerspiegeld kan worden.

Ook P-Magazine is al een tijd bezig aan een strategische heruitvinding. Het bedrijf trok eind april tv-maker en columnist Patrick De Witte aan als hoofdredacteur. Die brak resoluut met het verleden, door de voor P-Magazine traditionele coverbabe naar de prullenmand te verwijzen, en zich meer te concentreren op onderzoeksjournalistiek. Voorlopig werpt die aanpak echter nog geen vruchten af.

'Hou er rekening mee dat de cijfers sinds juli vorig jaar gemeten zijn, terwijl ik maar sinds mei aan de slag ben', reageert De Witte. 'Ik kan je geen details geven over de oplage sinds mijn komst, maar ik kan wel al kwijt dat die sinds eind mei gestabiliseerd is, en sindsdien zelfs traag maar zeker weer omhoog gaat. Sinds deze week is P-Magazine 8 bladzijden dikker. Dan doen we heus niet omdat het slecht gaat.'

De Witte denkt er dan ook niet aan om zijn redactionele keuzes in vraag te stellen. 'Ik wandel rustig verder op het ingeslagen pad. Mijn strategie blijft: laten zien dat P-Magazine veel meer is dan een 'mannenblad met babes'.'

Huilen met de pet op

Ook onder de maandbladen is het vooral huilen met de pet op. Enkel Think Media-blad Menzo (+5,6% tot 3.681 stuks) en Feeling Wonen (+0,6% tot 19.475 stuks) kenden een voorzichtige groei. Titels als Ché (-12,2%), Genieten (-14,9%) en Feeling (-10%) deelden dan weer sterk in de klappen.

Met de Franstalige bladenmarkt is het nog dramatischer gesteld. Geen enkel tijdschrift - televisieblad nog gewoon tijdschrift noch maandblad - laat er groei optekenen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud