Magazinemarkt bloedt verder leeg

Humo krijgt de grootste klap. ©Dries Luyten

De Vlaamse magazinemarkt kreeg ook in het eerste kwartaal van 2014 andermaal klappen. De belangrijkste Vlaamse magazines zagen de verkoop in de twaalf maanden voorafgaand aan eind maart met dubbele cijfers teruglopen.

De Vlaamse weekbladen slagen er maar niet in om het bloeden te stelpen, zo blijkt uit de nieuwe CIM-cijfers (Centrum voor Informatie over de Media). Over de twaalf maanden voorafgaand aan het einde van het eerste kwartaal verkochten de Vlaamse magazines 2,3 procent minder exemplaren. Daarmee blijft de magazinemarkt in het sukkelstraatje hangen. 

Voor enkele leidende titels in de magazinemarkt ogen de cijfers niet bepaald bemoedigend. De grootste klap is er alweer voor Humo, dat de laatste jaren zijn oplage al fors zag teruglopen. In de twaalf maanden voorafgaand aan eind maart lag de oplage van het blad op 128.199 exemplaren. Dat is 20 procent minder dan dezelfde periode een jaar eerder. 

Andere slachtoffers van de malaise op de magazinemarkt zijn Joepie (-18,42 procent), Dag Allemaal (-9,83 procent) en Story (-14,6 procent). Knack doet er 5,6 procent af. Trends houdt het redelijke stabiel (-0,2%). De enige echte winnaar op de magazinemarkt is Tv Gids Primo, dat de oplage zag oplopen van 99.410 exemplaren naar 109.886, een stijging met 10,54 procent. 

De oorzaken van de malaise zijn niet ver te zoeken. Papieren magazines worden vaak beschouwd als een impulsaankoop in de winkel, iets waar consumenten sneller op besparen in tijden van economische crisis. Omdat steeds minder mensen roken en offline gokken, is de trafiek in de schaarser wordende krantenwinkels - daar waar de impulsaankoop moet gebeuren - ook veel minder dan vroeger. 

Daarbij komt dat het mediagebruik van consumenten grondig aan het wijzigen is, waarbij digitale platformen een steeds belangrijker plaats innemen. En in de magazinemarkt komen de digitale initiatieven maar met mondjesmaat van de grond. De uitgevers van bladen hebben duidelijk nog niet het geschikte model gevonden om hun content digitaal aan de man te brengen.

In de CIM-cijfers zijn voorlopig vier titels opgenomen die digitale kanalen gebruiken. De stijging oogt daar spectaculair, maar de absolute verkoopcijfers zijn daar nog erg laag. Flair heeft 127 digitale abonnees (+ 408%), P-Magazine 132 (+676,47%). Ook Story zet schuchtere digitale stapjes, met 259 abonnees (+12,12%). Humo is ook digitaal de trieste uitschieter, het ziet zelfs zijn aantal digitale abonnees dalen: van 256 naar 242 (-5,47 procent).

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud