Netflix dit jaar in België

©netflix

Opschudding op de Belgische televisiemarkt. Na maanden van speculatie heeft de online videostreamingdienst Netflix eindelijk bevestigd dat hij later dit jaar in België van start gaat.

Netflix is een online videostreamingdienst waarmee je tegen een vaste prijs per maand een onbeperkt aanbod van films en series bekijken op tv, tablet en smartphone. Het bedrijf telt wereldwijd zowat 48 miljoen gebruikers in meer dan 40 landen. De dienst werd immens populair in de VS met dank aan een combinatie van het gebruiksgemak en eigen topseries zoals 'House of Cards' met Kevin Spacey in de hoofdrol.

Netflix bevestigde eerder dit jaar al dat het zwaar wou uitbreiden in Europa, maar details over waar die expansie zou plaatsvinden ontbraken steevast. Daarmee werd druk gespeculeerd over ook een Belgische lancering in de eerste jaarhelft, maar Netflix ontkende steevast formeel.

Maar die ontkenning sloeg dus enkel op de timing. Want eindelijk bevestigt Netflix nu ook officieel dat het later dit jaar zijn intrede maakt in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en - jawel - België. Woordvoerder Joris Evers bevestigt dat de Belgische lancering tegelijk in beide landsdelen zal gebeuren.

It's official! We'll launch in Germany, Austria, Switzerland, France, Belgium and Luxembourg later this year. #Netflix— Netflix US (@netflix) May 21, 2014

Details over precieze datum van lancering en kostprijs van de dienst ontbreken nog. In Nederland is Netflix momenteel al beschikbaar aan 7,99 euro per maand.

De bestaande distributeurs zijn beducht voor de komst van Netflix. Telenet wapende zich al door de lancering van het aanbod Rex en Rio. En Belgacom lanceerde onlangs een eigen video-on-demanddienst met de 'Movies & Series Pass'.

Reclame

Vraag is of Netflix in Vlaanderen een game changer kan zijn, zoals het dat in de VS was. In Vlaanderen is de startpositie voor Netflix helemaal anders is dan in de VS. Amerikaanse lineaire televisie wordt om de haverklap onderbroken voor reclame, iets wat in Vlaanderen veel minder het geval is. Dat is een belangrijke factor geweest voor Netflix om in de VS 35 miljoen klanten te winnen. In Vlaanderen is de nood aan een alternatief minder groot.

Dat neemt niet weg dat zowat iedereen in het medialandschap ervan overtuigd is dat video on demand de toekomst van televisie is. Er wordt overal dan ook druk gewerkt aan manieren om de kijker te geven wat hij wil op het moment dat hij het wil. Bij Telenet en Belgacom, maar ook bij de Vlaamse zenders. Denk maar aan de app Stievie om uitgesteld te kijken. Dat Netflix ook op dienstenvlak concurrentie heeft, maakt opnieuw een intrede wat moeilijker.

It's the content, stupid

De bepalende factor lijkt dus vooral content te worden. En net op dat vlak komt Netflix in Vlaanderen binnen in een moeilijke markt om de grote disruptor te zijn. Vlaanderen is een heel erg specifieke televisiemarkt, waar lokale kwaliteitscontent het landschap bepaalt. Hoewel er - getuige het enthousiasme op sociale media - zeker een publiek bestaat voor een dienst als Netflix, is het overgrote deel van de Vlaamse kijkers nog steeds verknocht aan zijn tiental Vlaamse zenders met Vlaamse series en shows.

Vraag is dus vooral wat er in het Netflix-aanbod zal zitten. Er is een publiek voor sterke internationale content, maar dat blijft in Vlaanderen redelijk niche. Kijk maar naar het uur waarop een zender als Canvas de voorbije maanden een topserie als 'Breaking Bad' neerzette in het zendschema - erg laat op de avond. Bovendien zit een belangrijk deel van de nieuwste topreeksen momenteel exclusief bij Telenet in het Rio-aanbod, zoals 'True Detective', 'Game of Thrones' of 'Black Sails'.

Een manier om binnen te komen op de Vlaamse markt zou dus een lokale serie kunnen zijn. Volgens Le Figaro is Netflix in Frankrijk in ieder geval lokale content aan het voorbereiden. Als Netflix ook in Vlaanderen wil investeren in content, kan dat leiden tot een nieuwe dynamiek onder de productiehuizen. Netflix wil evenwel nog niets kwijt over mogelijke investeringen in Vlaamse content. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud