News Corp. trekt stekker uit The Daily

Rupert Murdoch bij de lancering van The Daily. (Foto AFP)

News Corp., de mediagroep van de Australische magnaat Rupert Murdoch, stopt met de digitale krant The Daily te maken. Het experiment bleek financieel niet houdbaar op de lange termijn.

The Daily werd in februari 2011 met veel bombarie gelanceerd. Murdoch omschreef het magazine als 'de krant van de toekomst'. Het was het eerste belangrijke magazine dat speciaal voor de tabletcomputer werd ontworpen. Aanvankelijk was het magazine toegespitst op de iPad, maar The Daily werd later ook beschikbaar voor Android-tablets.

Steve Jobs, de voormalige topman van Apple, steunde de ontwikkeling van The Daily. Het was voor hem een bewijs dat de iPad ideaal was om de slabakkende printindustrie nieuw leven in te blazen. Andere papieren magazines zouden het voorbeeld van Rupert Murdoch moeten volgen en een digitale versie voor tablets maken.

Hoewel Jobs deels gelijk had - de printindustrie omarmt hoe langer hoe meer de digitale platformen - bleek The Daily als standalone digitaal magazine al gauw moeilijk te draaien. Na het eerste boekjaar stond de krant 30 miljoen dollar in het rood. Afgelopen zomers stuurde News Corp. al 50 van de 170 werknemers de laan uit. Sindsdien deden er continu geruchten de ronde dat het lot van The Daily aan een zijden draadje hing.

Nu gaat de stekker er dus helemaal uit. Op 15 december verschijnt de digitale krant voor het laatst. 'Helaas leert de ervaring dat we niet snel genoeg een dermate groot publiek kunnen vinden om ons te overuigen dat het businessmodel duurzaam was op lange termijn', zegt Murdoch in een persbericht.

The Daily blijft in zekere zin wel voortbestaan, in die zin dat de technologie die gepaard ging met de krant nu in andere News Corp.-kranten wordt geschoven. 'We zullen wat we hier uit geleerd hebben toepassen op al onze activiteiten', aldus Murdoch.' Een deel van het personeel vindt ook een plek elders in het bedrijf. Hoeveel banen er wel verloren gaan, is nog niet duidelijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud