Ook Unilever boycot Facebook in VS

Unilever, de maker van onder meer Dove, Magnum, Lipton en Vaseline, stopt met adverteren op sociale media. ©Bloomberg

Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unilever adverteert dit jaar in de VS niet meer op Facebook, Instagram en Twitter uit protest tegen de haatberichten op de sociale media.

'Wegens de polarisatie en de nakende verkiezingen in de VS moet veel meer gedaan worden tegen haatberichten. Blijven adverteren op die platformen voegt geen waarde toe voor mensen en de maatschappij.' In een interview met The Wall Street Journal heeft een topman van Unilever aangekondigd dat de Brits-Nederlandse consumentengoederengigant dit jaar niet meer adverteert op Facebook, FB-dochter Instagram en Twitter.

Daarmee treedt Unilever, bekend van onder meer Dove-zeep en Lipton-thee, toe tot een groeiend aantal bedrijven dat sociale media boycot, Facebook op kop. Eerder deze week deden onder meer de kledingmerken The North Face en Patagonia en de telecomreus Verizon dat.

George Floyd

Daarmee komen ze tegemoet aan de Stop Hate for Profit-campagne van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen. Die vinden dat de sociale media te weinig doen om op te treden tegen racisme en haatdragende boodschappen op hun platformen. In de nasleep van de dood van George Floyd roepen ultrarechtse groeperingen via Facebook en Twitter op tot geweld tegen Black Lives Matter-betogers.

Facebook boekt jaarlijks zo'n 70 miljard dollar aan advertentie-inkomsten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud