Oude marketingrotten helpen merken om superfans te vinden

Op het Preferriti-platform kunnen merkenfans naar hartelust vragen over merken beantwoorden. ©Preferriti.com

Preferriti, het nieuwe bedrijf van de oude marketingrotten Jan Van den Bergh en Marc Van de perre, lanceert een oplossing om de trouwste merkambassadeurs te identificeren.

Stel dat u een paar nieuwe loopschoenen nodig heeft. Laat u zich dan beïnvloeden door de reclamespot waarin merk X zegt dat het echt wel de beste schoenen ter wereld heeft? Of toch eerder door de sprintkampioen die zijn wereldrecord liep met een paar schoenen van merk Y? Het hoeft niet te verbazen dat ‘influencer marketing’, het beïnvloeden van consumenten door bekende rolmodellen als ‘merkambassadeur’ aan te trekken, één van de groeidomeinen is in het marketingvak.

Maar ook die methode heeft haar gebreken. Sommige bedrijven betalen handenvol geld om te zorgen dat hun merk door beroemdheden of bekende productbloggers wordt gepromoot, maar erg geloofwaardig komt dat niet over. De meeste consumenten hebben intussen ook wel door dat het een vorm van betaalde liefde is.

Aanraders

Jan Van den Bergh

‘Ik geloof veel meer in aanradersmarketing dan in beïnvloedersmarketing’, zegt marketingveteraan Jan Van den Bergh (ex-oprichter van Quatro DMBB, i-Merge en Boondoggle). Hij verkondigt al jaren dat ‘vertrouwde mensen’ de plaats van ‘vertrouwde merken’ hebben ingenomen: 'De beste ambassadeurs zijn niet beroemdheden, maar gewone consumenten die oprecht enthousiast zijn over ‘hun’ merk.' Om hen op te sporen, richtte hij samen met Marc Van de perre, oud-topman van de Stichting Marketing / Stima, het online platform Preferriti op.

De website, die deze week officieel gelanceerd wordt, staat bomvol met foto’s van en vragen over merken. Zo’n ‘call to action’ (CTA) kan een heel eenvoudige ja/nee-vraag zijn zoals ‘Bent u Aldi?’, of een wat uitgebreidere poll met meerdere antwoorden. Bezoekers scrollen naar believen door de site, kiezen zelf wat ze wel en niet beantwoorden, en kunnen hun antwoord desgewenst delen via sociale media. Want een sterke aanrader moet niet alleen een mening hebben over merken, maar moet die ook delen met een breed netwerk.

Wie stuwt trends?

‘De kunst is niet om nieuwe trends te ontdekken, maar te weten wie die trends vooruitstuwt’, zegt Van den Bergh. De groep mensen die hun mening over merken willen delen, is volgens hem groter dan vaak gedacht wordt. ‘Onderzoek wijst uit dat het om 10 à 15 procent van de bevolking gaat.’ Het duo wil Preferriti de komende maanden uitbouwen met extra functionaliteiten, zoals persoonlijke pagina’s en intelligente software om sneller bepaalde trends op het spoor te komen.

Om consumenten naar hun platform te lokken, rekenen ze in eerste instantie op de merken waarmee ze samenwerken. Zij kunnen hun bestaande klantencontacten aanspreken of incentiveren om de website te bezoeken. Een andere truc is om met concrete vragen in te spelen op de actualiteit, en zo via sociale media nieuwe bezoekers te lokken. ‘Om onze bezoekers te fideliseren, willen we op termijn ook gebruik maken van gamification (het inbouwen van spelelementen en beloningen)’, zegt Van de perre.

Inzichten

Naast de identiteit van merkenfans hopen de oprichters ook veel nuttige inzichten over gewone consumenten te verzamelen. Ook die ‘collateral data’, zoals ze het zelf noemen, zijn immers geld waard. ‘Het zou bijvoorbeeld kunnen dat we merken dat Tijd-lezers ook meer dan gemiddelde Duvel-fans zijn. Dat is informatie die voor beide merken nuttig is.’

Preferriti bestaat momenteel alleen in een Vlaamse versie, maar zal in het voorjaar ook een versie voor Franstaligen hebben. En de ambities van Van den Bergh en Van de perre reiken nog verder. ‘Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn onze eerste internationale doelen, omdat consumenten in die landen hier het meest voor open staan. Pas daarna volgen landen als Frankrijk en Duitsland.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud