Pinterest verliest recht op merknaam in Europa

De 'Pin it' button, waarmee gebruikers van Pinterest content op de sociaalnetwerksite kunnen 'prikken'. ©RV DOC

De snelgroeiende sociaalnetwerksite Pinterest staat in zijn internationale expansie voor een onverwachte hindernis. Een Britse start-up eist met succes de rechten op de merknaam op.

Pinterest is een sociaalnetwerksite die de voorbije jaren pijlsnel gegroeid is en zich nu bij het kransje van subtoppers bevindt onder de socialemediabedrijven. Volgens recente cijfers van Pew Research wordt de site gebruikt door 21 procent van de Amerikanen. Dat zijn er meer dan Twitter (18 procent) en Instagram (17 procent). Het is een netwerk dat vaak omschreven wordt als een virtueel prikbord. Gebruikers posten er vooral veel foto’s, wat het tot een heel visuele site maakt. Pinterest doet het traditioneel heel goed bij vrouwelijke gebruikers.

Het bedrijf haalde afgelopen oktober nog 225 miljoen dollar op om zijn internationale expansie te bekostigen. Maar kort daarna kreeg het uit Europa een opdoffer van formaat: de rechten op de merknaam Pinterest zijn eigendom van de Londense start-up Premium Interest, zo heeft de bevoegde dienst van de Europese Commissie in november beslist. Het nieuws werd pas nu gemeld door de technologiesite TechCrunch.

Dat betekent dat Pinterest zijn merknaam niet meer in Europa mag gebruiken, tenzij het daarover met de eigenaar een akkoord bereikt – lees: een stevige vergoeding betaalt. Premium Interest, opgericht door Alex Hearn, is een bedrijf dat een sociaal nieuwsplatform heeft ontwikkeld waarbij berichten worden geselecteerd door de ‘community’.

Opmerkelijk is wel dat het Britse bedrijfje de naam Pinterest pas in januari 2012 heeft laten beschermen, toen de Amerikaanse sociaalnetwerksite al een ruime bekendheid genoot. Bovendien heeft Premium Interest de merknaam zelf nog niet gebruikt. Wellicht kreeg het toch de rechten in handen omdat de sociaalnetwerksite op dat moment formeel nog niet actief was in Europa.

Het Amerikaanse Pinterest wil tegen de beslissing beroep aantekenen, maar kijkt sowieso aan tegen een juridisch gevecht en vertragingen in zijn Europese expansiebeleid. En mogelijk stopt het daar niet, want Premium Interest wil zijn merkbescherming ook laten gelden in andere landen, onder meer in Australië.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud