Podcasts pakken poen

Ook Qmusic lanceerde een eigen podcast. Daarin stellen Maarten & Dorothee elke week de 10 meest gegoogelde vragen over een Bekende Vlaming aan die Bekende Vlaming zelf. ©BELGA

In de Verenigde Staten halen verschillende podcastbedrijven miljoenen aan kapitaal op en ook dichter bij huis wordt de sector steeds professioneler. Na meer dan een decennium vallen en opstaan lijkt de podcastmarkt eindelijk volwassen te worden.

De startup Wondery haalde 5 miljoen dollar op in een kapitaalronde bij investeerders die eerder geld in de populaire betaaldienst Venmo en nieuwssites als Huffington Post en BuzzFeed staken. Niet slecht voor een bedrijf van amper twee jaar oud, en meteen een van de hoogste kapitaalrondes in de sector waarin Wondery actief is: podcasting.

Hoewel podcasts al sinds het begin van dit millennium bestaan, wint het medium pas sinds enkele jaren aan populariteit. Volgens Edison Research luistert tegenwoordig 26 procent van de Amerikanen maandelijks naar een podcast, terwijl dit in 2008 nog 9 procent bedroeg.

Podcasts

Podcasts zijn digitale radio afleveringen die je op je smartphone downloadt via apps als Pocket Casts of Podcast Addict.

Een decennium geleden - de iPhone was nog maar net gelanceerd - waren er dan ook amper podcasts te downloaden. Het medium werd vooral gebruikt door traditionele radiozenders die hun uitzendingen online gingen plaatsen en door hobbyisten die shows over zeer specifieke onderwerpen gingen maken.

Tien jaar later ziet het landschap er volledig anders uit. Niet alleen voor Wondery staan de investeerders aan te schuiven, ook haar concurrenten kregen de voorbije maanden forse bedragen. HowStuffWorks kreeg 15 miljoen dollar en Gimlet Media ontving maar liefst 28,5 miljoen dollar op de bankrekening. Wat is er gebeurd?

Serial

Het huidige succes in de podcastwereld is grotendeels terug te leiden tot ‘This American Life’, een documentairereeks die sinds 1995 wekelijks op de Amerikaanse publieke radio te horen is. Heel wat radiomakers die nu podcasts produceren leerden er de kneepjes van het vak. Sarah Koenig, bijvoorbeeld. Zij stelde in 2014 aan haar collega’s voor dat ze een onderzoek wou doen naar een onopgeloste moordzaak uit de jaren 90. Van die research wilde ze - terwijl ze ermee bezig was - een podcast maken. Niet als onderdeel van ‘This American Life’, maar als een aparte reeks.


Het resultaat heet ‘Serial’ en werd 175 miljoen keer gedownload. Wereldwijd gingen mensen massaal de voordelen van podcasts ontdekken - en die zijn er absoluut, zowel voor de luisteraar als de producent. Zo kies je zelf waar en wanneer je een podcast beluistert door je op een bepaalde reeks te abonneren. Iedere aflevering wordt op je smartphone gedownload, waardoor vaak net als bij televisieseries met vervolgafleveringen gewerkt wordt. Doordat luisteraars zelf beslissen om een aflevering af te spelen zijn ze veel geconcentreerder dan bij radio, wat vaak auditief behang is.

Advertenties in de lift

De toename aan luisteraars zorgt ook voor een stijging aan advertentie-inkomsten. Volgens een onderzoek van PwC werd vorig jaar voor 220 miljoen dollar in podcasts geadverteerd, een stijging van 85 procent in vergelijking met 2016. Toen werd er 119 miljoen aan advertenties gespendeerd, 72 procent meer dan in 2015. De komende jaren zal dat vermoedelijk alleen maar stijgen. Apple biedt producenten tegenwoordig namelijk meer inzicht in wie er hun podcasts beluistert, waardoor ze met concrete data naar adverteerders kunnen stappen.

220 miljoen
Advertenties
Volgens een onderzoek van PwC werd vorig jaar voor 220 miljoen dollar in podcasts geadverteerd.

Het leeuwendeel van de reclamebudgetten gaat naar spotjes die de uitzending onderbreken. In tegenstelling tot de reclame op traditionele radio, wordt die in podcasts vaak voorgelezen door de presentator van de show, waardoor ze minder storend worden ervaren. 

Merken die een stap verder willen gaan, brengen een ‘branded podcast’ uit die inhoudelijk nauw aansluit bij de werkzaamheden van het bedrijf. Vaak worden die in samenwerking met grote productiehuizen of individuele journalisten gemaakt. Vooral in de technologische wereld brengt het ene na het andere merk een eigen podcastreeks uit. Antivirussoftware McAfee heeft met ‘Hackable?’ bijvoorbeeld een serie over cybersecurity die al meer dan een miljoen keer beluisterd werd.

De Lage Landen ontwaken

In België is het podcastlandschap nog niet zo professioneel als dat in de Verenigde Staten. Het zegt veel dat Audiocollectief Schik, een Antwerps productiebedrijf, bij de Nederlandse openbare omroep VPRO moest aankloppen om financiële steun voor hun podcast 'Bob' te krijgen. Nadat die vervolgens wekenlang op de eerste plek van de podcasthitlijsten kampeerde ging de bal aan het rollen en mogen de drie makers onder andere voor De Standaard aan de slag.

Bij onze Noorderburen stort niet alleen de openbare omroep zich op podcasts, maar ook private spelers.Het Nederlandse Dag & Nacht Media bijvoorbeeld, opgericht door journalist Tim De Gier en digitaal strateeg Anne Janssens. Zij produceren niet alleen eigen podcasts, maar hebben ook een netwerk met bestaande podcasts opgericht om zo adverteerders sneller over de streep te halen. De podcasts in het netwerk worden inmiddels samen meer dan 300.000 keer per maand beluisterd. En dat zal alleen maar stijgen, want het duo meldt dat ook de podcasts van nu.nl, de grootste nieuwssite van Nederland, in het netwerk worden opgenomen. Of ze net als hun Amerikaanse collega’s ooit miljoenen ophalen zal de toekomst uitwijzen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud