Premier van Australië: ‘Arrogant Facebook kan ons niet intimideren’

ABC News is een van de nieuwspagina's die leeg blijven. ©REUTERS

Facebook heeft alle nieuwsfeeds in Australië geblokkeerd. De Australische premier Scott Morrison noemt de actie ‘arrogant en teleurstellend’.

Australische Facebook-gebruikers werden donderdag wakker met lege nieuwsfeeds. Het socialemediabedrijf heeft down under alle nieuws van zijn netwerk gebannen. Facebook reageert op het Australische wetsvoorstel om grote platformen zoals Facebook en Google te verplichten mediabedrijven te vergoeden voor de trafiek die nieuwsartikels genereren.

De actie van Facebook werd meteen op de korrel genomen door mediabedrijven, mensenrechtenactivisten en politici, vooral omdat het sociale netwerk ook de pagina’s van de gezondheidsdiensten, de brandweer en de nooddiensten heeft geblokkeerd. Facebook reageerde dat dat niet de bedoeling was en dat het die pagina’s weer toegankelijk zal maken.

Bigtechbedrijven denken dat ze groter zijn dan regeringen en dat de regels niet voor hen gelden.
Scott Morrison
Premier van Australië

De reactie van de Australische premier Scott Morrison liet niet lang op zich wachten. ‘De actie van Facebook is even arrogant als teleurstellend’, schrijft de eerste minister op zijn Facebook-pagina. ‘Het zal de bezorgdheid van een groeiend aantal landen over het gedrag van de bigtechbedrijven alleen maar doen toenemen. Ze denken dat ze groter zijn dan regeringen en dat de regels niet voor hen gelden.’

Morrison voegt eraan toe niet geïntimideerd te zijn door Facebooks actie die druk zet op het parlement dat stemt over het wetsvoorstel News Media Bargaining Code. ‘Net zoals we niet werden geïntimideerd toen Amazon dreigde het land te verlaten en toen Australië andere landen samenbracht om de publicatie van terroristische inhoud op sociale mediaplatforms te bestrijden.’

Google buigt wel

De premier roept Facebook op constructief samen te werken met de Australische regering. ‘Zoals Google onlangs deed.’ Google sloot voor tientallen miljoenen dollars mediadeals, zoals met News Corp van Rupert Murdoch, de eigenaar van The Wall Street Journal en de belangrijkste kranten van Australië. Google maakte daarmee een bocht. Het bedrijf dreigde tot voor kort zijn zoekrobot in Australië uit de ether te halen.

Facebook argumenteert dat nieuws amper 4 procent uitmaakt van de berichten die mensen op het netwerk bekijken. Een studie van de Universiteit van Canberra uit 2020 spreekt dat tegen. Daaruit blijkt dat Facebook voor een op de vijf Australiërs de primaire nieuwsbron is, 3 procentpunten meer dan in 2019. 39 procent gebruikt Facebook om nieuws te ontvangen. 

De strijd in Australië wordt nauwlettend gevolgd in Europa en de VS. Andere landen overwegen de machtige internetplatformen aan banden te leggen. De Franse uitgevers sloten vorige maand een deal waarbij Google hen betaalt om hun nieuwsinformatie aan te bieden. Een Europese primeur.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud