Advertentie

PwC: 'Netflix wordt populair, Spotify groeit amper'

©REUTERS

Streaming van video via platformen zoals Netflix zal tegen 2018 een hoge vlucht nemen in België. Streaming van muziek komt dan weer niet van de grond. Voorts kunnen kranten en magazines de digitalisering niet verzilveren met een hogere omzet. Dat concludeert PricewaterhouseCoopers uit een grootschalige mediastudie. Experts hebben hun bedenkingen bij de studie.

Het consultancykantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) blikt in een rapport vooruit naar de toekomst van de entertainment- en mediasector. Het bedrijf kijkt in zijn glazen bol naar hoe de digitale omslag in onder meer de kranten-, magazine-, muziek- en filmindustrie de business zal beïnvloeden tussen 2013 en 2018.

De omzet in de Belgische krantenindustrie zal volgens PwC jaarlijks met gemiddeld 2,1 procent dalen. In 2013 draaiden de krantenuitgevers een omzet van 1.182 miljoen euro. In 2018 is dat nog 1.064 miljoen euro. De omzet van digitale advertenties stijgt van 84 miljoen naar 113 miljoen euro. Maar die stijging van 29 miljoen euro compenseert volgens het consultancykantoor de daling van 137 miljoen euro in de printreclame niet.

Ook de omzet die de uitgevers draaien in de lezersmarkt - via abonnementen en (digitale) kioskaankopen – zit in dalende lijn. In 2018 bedraagt de omzet van de verkoop van papieren kranten volgens PwC nog 346 miljoen euro. Dat is 17 miljoen euro minder dan in 2013. Die voorspelling doet PwC in de veronderstelling dat kranten duurder zullen worden. 'De oplage van kranten zal jaarlijks gemiddeld met 2,5 procent afnemen, maar prijsstijgingen zullen de daling van de omzet verkleinen.' De omzet van de verkoop van digitale kranten stijgt volgens de studie maar met 7 miljoen euro: van 6 miljoen naar 13 miljoen euro.

In zijn rapport wijst PwC erop dat 5 van de 11 miljoen Belgen nog kranten lezen. 'Ondanks de hoge penetratiegraad (85%) van breedbandinternet, is de omzet uit kranten gestegen,' klinkt het. 'Een bemoedigend teken in een moeilijke periode. Maar het aandeel van kranten in de totale omzet uit reclame zal wellicht dalen in het voordeel van andere traditionele media.'

Magazines

Ook de omzet van de Belgische consumentenmagazinemarkt zal volgens PwC tussen 2013 en 2018 dalen met gemiddeld 1,1 procent per jaar. In 2013 bedroeg de omzet 428 miljoen euro. In 2018 zou dat nog maar 406 miljoen euro zijn. De omzet van de verkoop daalt met 13 miljoen euro tot 147 miljoen euro. De digitale verkoop (van 4 miljoen naar 13 miljoen) compenseert de daling van de papieren verkoop niet (van 156 miljoen naar 133 miljoen).

In de advertentiemarkt is er ook een daling. Ze krimpt van 269 miljoen naar 259 miljoen euro. Opnieuw bieden digitale magazines onvoldoende soelaas. De omzet uit printreclame daalt met 36 miljoen euro en de stijging van de omzet uit digitale reclame neemt slechts met 27 miljoen euro toe. 'Stijgende verkoopprijzen compenseren de dalende oplages niet', besluit PwC.

Radio & TV

In de audiovisuele sector voorspelt PwC een erg sterke groei van streamingvideo. Jaarlijks zal de omzet stijgen met gemiddeld maar liefst 61,8 procent. In 2013 bedroeg de omzet 1 miljoen euro. In 2018 is dat 14 miljoen euro. De sterke stijging is te verklaren door het feit dat streaming nog in zijn kinderschoenen stond in 2013.

Sinds 2011 is er de streamingservice Yelo voor de klanten van het telecombedrijf Telenet. Nadien lanceerde ook concurrent Belgacom een streamingaanbod. Stievie, een platform van de Vlaamse mediabedrijven VRT, Medialaan en SBS Belgium, is pas sinds de laaste maand van 2013 operationeel. PwC verwijst vooral naar de komst van Netflix als oorzaak van de voorspelde groei van streaming. Dat Amerikaanse streamingplatform wil zijn aanbod later dit jaar ook in ons land aanbieden. In het buitenland is het een succes.

Het succes van streaming gaat volgens PwC niet ten koste van de klassieke tv. Tv-abonnementen zullen jaarlijks gemiddeld 0,5 procent meer omzet genereren. PwC voorspelt dat Belgacom, dat digitale televisie aanbiedt via de telefoonlijn, in de komende jaren aan een bescheiden tempo marktaandeel zal winnen van klanten die via de kabel kijken. Het marktaandeel van Belgacom zal stijgen van 26,3 procent in 2013 naar 28,8 procent in 2018. Afzonderlijke cijfers voor Telenet geeft PwC niet. Het rapport merkt enkel op dat de Belgische kabeltelevisie - bestaande uit de operatoren Telenet, Numéricable en VOO - zijn marktaandeel ziet dalen van 68,4 procent naar 64,9 procent.

Streaming

Streaming van muziek wordt geen groot succes in België, voorspelt PwC. In 2013 bedroeg de omzet 2 miljoen euro, in 2018 amper 3 miljoen euro. 'De Belgische consument voelt zich niet aangetrokken tot streamingservices, ondanks de opkomst van aanbieders zoals Spotify en Deezer', aldus PwC. 'Streaming zal toenemen in België, maar het land blijft aanzienlijk achter op zijn Nederlandse buur.'

Daar zal de omzet van muziekstreaming verdubbelen van 38 miljoen naar 78 miljoen euro. Daarmee genereert streaming in Nederland vijf keer meer inkomsten dan downloads, die goed zijn voor een omzet van 18 miljoen euro. Dat is volledig anders in het België van 2018. Tegenover een streamingomzet van 3 miljoen euro staat een tien keer hogere downloadomzet van 33 miljoen euro. 'Nederlanders hebben de weg naar streaming duidelijk gevonden. Verschillende providers hebben een aanbod', zegt PwC. Het verwijst naar het feit dat Spotify en de Nederlandse telecomoperator KPN een overeenkomst hebben. Daardoor zit er in het abonnement van een aantal KPN-klanten standaard een abonnement op Spotify.

Mediakenner Jo Caudron is verbaasd over de voorspellingen van PwC over audio- en videostreaming. 'Ik zou graag de glazen bol van PwC hebben. Als je de huidige situatie doortrekt, dan kom je inderdaad terecht bij de voorspellingen die PwC doet. Maar zowat alles kan de streamingwereld overhoop halen. Neem nu de recente aankoop van de audioproducent Beats Electronics door de elektronicagigant Apple. Als Apple rond het populaire Beats een streamingdienst uitbouwt en die succesvol integreert in zijn mobiele besturingssysteem iOS, zou streaming een stuk populairder kunnen worden. Of wat als autoproducenten hun wagens uitrusten met een streamingdienst?'

Ook Olivier Maeterlinck, de directeur van de Belgian Entertainment Association, is niet bijster onder de indruk van de studie van PwC. 'In de afgelopen jaren is gebleken dat hun voorspellingen zelden uitkomen. PwC stelt dat muziekstreaming in 2018 goed is voor een omzet van 3 miljoen. Volgens onze cijfers was die omzet er al in 2012. In 2013 bedroeg de omzet al 7 miljoen euro.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud