opmerkelijk

Reclame Dolce & Gabbana valt niet in de smaak bij Chinezen

©Dolce & Gabbana / YouTube

Het modemerk Dolce & Gabbana heeft een modeshow in Shanghai geannuleerd nadat een storm van protest is gerezen tegen enkele reclamespotjes van het bedrijf.

In de ‘Eating with Chopsticks’ spotjes is te zien hoe een Chinese vrouw worstelt met pizza en spaghetti die ze met stokjes probeert te eten.

De advertenties botsten op kritiek van enkele Chinese beroemdheden, onder wie filmster Zhang Ziyi van ‘Memoirs of a Geisha’. Velen zagen in de filmpjes een staaltje van westerse neerbuigendheid tegenover Chinezen, en ergerden zich aan de betuttelende verteller.

Op Weibo, een soort Chinese Twitter, was de controverse woensdag het populairste onderwerp van conversatie.

Alsof het nog niet erg genoeg was, doken in de loop van de dag ook screenshots op van een Instagram-chat, waarin Dolce & Gabbana-ontwerper Stefano Gabbana kleinerende opmerkingen over China leek te maken.

Het luxemerk verontschuldigde zich via sociale media en zei dat de Instagram-account van Gabbana gehackt was geweest. Omdat heel wat bekende Chinezen aankondigden de modeshow van het merk te zullen boycotten, besloot Dolce & Gabbana die dan maar af te lasten.

Het omstreden reclamefilmpje van Dolce & Gabbana

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud