Reclameklap duwt Roularta in het rood

Roularta-CEO Xavier Bouckaert ziet zijn bedrijf rode cijfers schrijven. ©Debby Termonia

De reclameomzet van Knack-uitgever Roularta kreeg door de coronacrisis een pandoering van formaat: -35 procent. Tegen het vierde kwartaal moet er beterschap zijn.

Wie wil weten hoe media deze coronacrisis ervaren, mag het halfjaarrapport van de Roeselaarse magazinemaker Roularta, gekend van onder meer Knack en Libelle, als typevoorbeeld beschouwen. Op de weerkaart voor de lezersmarkt prijkt een bescheiden zonnetje, maar op de advertentiemarkt is het onweer. Het is een bittere paradox: lezers zijn hongerig naar nieuws en duiding, maar adverteerders kunnen of willen deze lezers geen reclame voorschotelen.

Of het onweer snel over trekt, daar waagt Roularta zich niet aan de grote beloftes. De reclameomzet blijft 'substantieel lager', klinkt het in de prognoses. Al hoopt het bedrijf in het vierde kwartaal wel licht aan het einde van de tunnel te zien, stelt CEO Xavier Bouckaert. 'In het vierde kwartaal hopen we toch op een iets meer normaal kader. We verwachten dan beterschap tegenover het tweede kwartaal. De zomer is altijd moeilijk. De grote vraag is hoe groot de schade is bij onze adverteerders en hoe snel zich dat herstelt.'

'Blij dat we ons niet lieten opjagen'

Roularta pronkt met een balans vrij van bankschulden en met een netto financiële cashpositie van 93 miljoen euro. CEO Xavier Bouckaert is daar blij om, want het zorgt ervoor dat het bedrijf geen investeringen moet schrappen in deze coronatijden. 'De aankoop van de drukpers en de ontwikkeling van nodige software en data-applicaties zetten we gewoon verder. Ik ben blij dat we ons nooit hebben laten opjagen om die cashberg snel snel aan het werk te zetten. We hebben alleen maar naar zinvolle dossiers gekeken.'

De zwaarste klap was in het eerste halfjaar voor de lokale media, met huis-aan-huis-bladen zoals De Streekkrant en De Zondag als uithangbord. Die zagen hun reclame-inkomsten halveren (-48,8 procent). Niet onverwacht, want de verspreiding van deze bladen lag tijdens de lockdown voor vijf weken stil. Wel zuur, want lokale media zijn nog altijd de hoofdbrok van Roularta's reclameinkomsten (ongeveer 40 procent) en het bedrijf voerde de voorbije jaren tal van ingrepen door. De Streekkrant werd 'Deze Week' en weer terug. 'We lagen nochtans ermee op koers de eerste twee maanden van dit jaar', aldus Bouckaert.

Bij de andere publicaties vielen de reclameinkomsten ook gevoelig lager uit; De magazines zagen het advertentiegeld met een kwart dalen, de kranten met een vijfde. Gecombineerd was dat alles goed voor een daling met 35,5 procent. Daartegenover staat wel een plus aan de kant van de lezersmarkt (+3,9 %). Die is te danken aan een beproefde methode uit het Roularta-handboek: abonneewerving. Het bedrijf schotelt bestaande abonnees onder meer promoties op andere titels uit de catalogus voor.

Annulatiegolf

Toch kan die plus de daling niet compenseren. Dat is ook te wijten aan de andere divisies van de groep, die eveneens lijden onder de coronacrisis. Zo zag de drukkerij van Roularta een 'annulatiegolf' van orders. Die orders heeft de groep nog niet op het precoronaniveau gekregen (-23,8 % vergeleken met een jaar eerder). Het bedrijf investeert wel gewoon voort in zijn nieuwe drukpers, een 'Lithoman', die vanaf november operationeel moet zijn.

1,4 miljoen
nettoverlies
Roularta lijdt door de coronacrisis in de eerste jaarhelft netto 1,4 miljoen euro verlies.

De totale omzet zakt met bijna een vijfde, naar 120,6 miljoen euro. Die klap sijpelt als een waterval doorheen de hele rekening. De brutobedrijfswinst bedraagt 4,5 miljoen euro, in plaats van 10,7 miljoen euro vorig jaar. Daar zit ook nog de meerwaarde van de verkoop van enkele gebouwen (1,3 miljoen euro) in. Netto houdt Roularta het niet droog. Het nettoverlies bedraagt 1,4 miljoen euro. Roularta zit wel op een cashberg van 93,1 miljoen euro, mede dankzij de verkoop van het belang in VTM-moeder Medialaan in 2017.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud