Advertentie
Advertentie

Reclamereuzen staken fusie van 35 miljard

Het Franse Publicis is eigenaar van het reclamebureau Saatchi & Saatchi. ©EPA

De monsterfusie van het Amerikaanse communicatiebedrijf Omnicom en zijn Franse sectorgenoot Publicis gaat niet door. Het project van 35 miljard dollar zou het Britse WPP, 's werelds nummer één, van zijn troon hebben gestoten.

Omnicom en Publicis, de respectieve nummers twee en drie van de reclamewereld, doeken hun fusieplannen op. Die dateren al van midden vorig jaar, maar de twee geraakten er volgens insiders niet uit over wie de juridische overnemer zou worden en wie de belangrijkste managementpostjes mocht invullen. Het stond in juli wel al vast dat de twee CEO's het fusiebedrijf gezamenlijk zouden leiden.

Publicis is het bedrijf boven de reclamebureau's Saatchi & Saatchi en Leo Burnett en digitale marketeers Digitas, LBi International en Razorfisch. Omnicom is eigenaar van de agentschappen BBDO en TBWA.

Het monsterproject had een waarde van 35 miljard dollar. Het fusiebedrijf zou een gezamenlijke omzet van 25 miljard dollar boeken en financiële middelen vrijmaken om te investeren in nieuwe advertentietechnologie.

'De beslissing om het fusieproces te staken, was niet gemakkelijk, noch plezant. Maar ze was noodzakelijk. De zaak langer rekken, zou het management hebben afgeleid van zijn belangrijkste opdracht: de klanten op de best mogelijke manier bedienen', reageert Publicis-topman Maurice Levy.

Martin Sorrell, topman van het Britse WPP, de nummer één van de wereld, was er als de kippen bij om op de zakenzender CNBC te verkondigen dat zijn groep klanten begint af te snoepen van de twee rivalen. Hij noemde de deal een 'sorry saga' die dreef op ego's met ogen groter dan hun maag'.

Beleggers vinden het niet zo erg dat de deal niet doorgaat. Op de beurs van Parijs stabiliseert het aandeel van Publicis, na 2 procent hoger te zijn geopend. Omnicom zakte donderdagavond in de nabeurshandel van Wall Street met 2,7 procent. Toen de fusie vorig jaar werd aangekondigd, reageerden analisten niet echt enthousiast. Ze zagen immers weinig kostenbesparingen uit de samensmelting voortvloeien.

De mislukking zal de consolidatie van de reclamewereld niet tegenhouden, oordelen analisten. Publicis zou nu naar Interpublic Group kunnen lonken, terwijl ook Havas en Dentsu overnamemogelijkheden verkennen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud