Roularta hervat uitkering dividend

Roularta-CEO Xavier Bouckaert. ©Debby Termonia

De coronacrisis had een impact van bijna 30 miljoen euro op de inkomsten, zo schat de Roeselaarse magazinemaker Roularta. Het nettoresultaat halveerde.

Het pandemiejaar 2020 versnelt een evolutie die al langer aan de gang is bij Roularta , de uitgever van bekende bladen zoals Knack. De groep wordt in toenemende mate afhankelijk van inkomsten van betalende abonnees, en almaar minder van reclame in de verschillende titels. Vooral de reclame-omzet van de lokale huis-aan-huisbladen, een historische pijler van de groep, kende alweer een fors duik.

Roularta kende, zoals de meeste mediabedrijven, een betere tweede dan eerste jaarhelft. Adverteerders hielden tijdens de eerste lockdown de vinger steviger op de knip dan tijdens de tweede. De bladenmaker kon zo de omzetval die het bij het eerste keerpunt in augustus neerzette (-18,5 procent) in de tweede jaarhelft ietwat milderen. De omzet over het hele jaar duikt nog 13,4 procent lager, naar 256,3 miljoen euro. De groep schat de totale corona-impact op 29,1 miljoen euro.

+10%
inkomsten uit betalende abonnees
Betalende abonnees bezorgden Roularta in 2020 een tiende meer inkomsten dan een jaar eerder.

Opsteker

Een opsteker voor de groep is dat het haar inkomsten uit betalende abonnees met 10 procent (of 7,4 miljoen euro) zag groeien. De lezersmarkt wint zoals gezegd dan ook aan relatief belang in de groep: ze is goed voor 42,4 procent van de totale omzet, tegenover 34,8 procent in 2019. Bij de reclamemarkt zijn de cijfers ruwweg omgekeerd: die telde in 2020 mee voor 36,1 procent van de totale omzet, tegenover 42,3 procent in 2019.

De lockdowns hadden in verschillende mate impact op de reclameomzet van de verschillende titels van de groep. De gratis lokale huis-aan-huisbladen, die leven van advertenties van de lokale handelaar, zijn het zwaarst getroffen met een daling van 39,1 procent. In absolute cijfers komt dat neer op een terugval van 20,1 miljoen euro. De magazines en kranten, die ook nationale adverteerders trekken, hielden een beetje beter stand met een daling van respectievelijk 19,6 en 15 procent.

Dividend

Roularta kon zijn brutomarge relatief stabiel houden, op 7,6 procent. Een lagere papierprijs hielp het bedrijf kosten te besparen, net als het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Het nettoresultaat halveerde wel bijna vergeleken met een jaar eerder, naar 5,79 miljoen euro (-44 procent). Het bedrijf beslist de uitkering van een dividend, die het vorig jaar schrapte, te hervatten. Het ziet daar ruimte voor dankzij zijn 'sterke balans'. Roularta is schuldenvrij en heeft een cashberg van 85,9 miljoen.

Het voorgestelde brutodividend is er een van 1 euro per aandeel. Het geschrapte dividend vorig jaar bedroeg 0,50 euro per aandeel. Roularta verkreeg in 2020 zelf geen dividend van Mediafin, de uitgever van zakenkranten De Tijd en L'Echo waar het net als mede-aandeelhouder Rossel een belang van 50 procent in heeft. Het jaar voordien bedroeg dat dividend nog 3,5 miljoen euro. Mediafin hield ook stand, dankzij hogere lezersinkomsten, met een nettoresultaat dat in lijn lag met 2019.

In zijn prognoses is Roularta wisselend: de vooruitzichten voor de abonnee-inkomsten blijven 'positief', het aantal drukorders en het volume per drukorder ligt lager dan precorona en de reclamemarkt ondergaat 'hevige schommelingen'. De evenementen- en reizenbusiness van het bedrijf ziet het eerste kwartaal logischerwijs al aan zijn neus voorbijgaan. Het bedrijf is wel 'gefundeerd optimistisch' over de wereld post-corona.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud