nieuwsanalyse

Roularta laat abonneemachine los op vrouwenmagazines

Roularta noteerde begin dit jaar precies 20 jaar op de beurs van Brussel. ©Mathieu Paternostre

De magazinemaker Roularta doet bij de overgenomen vrouwenmagazines, zoals Libelle, waar het goed in is: abonnees werven. Het leidt zo de aandacht af van bar slechte advertentiecijfers.

Begin vorig jaar legde Roularta onverwacht de hand op de vrouwenmagazines van het Finse Sanoma. De Roeselaarse mediagroep is sinds eind juni vorig jaar ook effectief eigenaar van tijdschriften als Libelle, Feeling en Flair. Dat kleurde logischerwijs de halfjaarresultaten die het bedrijf woensdag voorbeurs naar buiten bracht. 

Roularta slaat met de overgenomen vrouwenmagazines een vertrouwd pad in: dat van de abonneewerving. Tijdschriften als Libelle gingen tot voor de overname in de meerderheid van de gevallen over de toonbank in de krantenwinkel of supermarkt. Maar omdat die verkooppunten stilaan verdwijnen, is dat een eindig verhaal. 

Volatiel

63,7 miljoen
Advertentie-inkomsten
Roularta puurde in de eerste helft van dit jaar 63,7 miljoen euro uit de verkoop van advertentieruimte, maar dat is alleen maar dankzij de overname van de vrouwenmagazines.

Voor Roularta neemt het belang van een trouw abonnementenbestand, aangevuld met losse verkoop zolang dat duurt, pijlsnel toe. De mediagroep ziet zich net als alle andere mediabedrijven geconfronteerd met een gruwelijk volatiele advertentiemarkt. 

Dat toont zich in de cijfers. Roularta puurde in de eerste helft van dit jaar 63,7 miljoen euro uit de verkoop van advertentieruimte, even veel als vorig jaar. Maar dat is alleen maar dankzij de overname van de vrouwenmagazines, die extra advertentiegeld in het laatje brengen. 

Abonneemotor

Filteren we die vrouwenbladen weg, dan dalen de inkomsten uit advertenties met meer dan een tiende (-11,7%). 'De daling is bij elk product merkbaar', erkent de groep. 

De overname stut dus - voorlopig - de advertentie-inkomsten. En Roularta kan nu zijn abonneemotor loslaten op de vrouwenmagazines. Het doet dat bijvoorbeeld via crosspromoties, waarmee lezers van het ene magazines al eens kunnen proeven van het andere. 

De inkomsten die Roularta haalt uit de zuivere verkoop aan abonnees of via de losse verkoop, beslaan een steeds groter deel van de totale omzetmix. In het eerste halfjaar van 2018 ging het nog maar om 31,6 miljoen euro (25,2%), nu gaat het al om 50,4 miljoen euro (34,1%). 

New Deal

Voor Roularta is het zaak om minder afhankelijk te worden van de volatiele advertentiemarkt en meer in te zetten op de lezersmarkt.

Het wordt de trend van de komende jaren: in sneltempo abonnees werven om de neergang van advertenties te compenseren. Bij de gratis huis-aan-huisbladen is de toestand het acuutst. De advertentieomzet daalde daar met 12,8 procent. Vooral Deze Week, de vroegere Streekkrant, blijft een zorgenkind. 

CEO Xavier Bouckaert belooft de methodes om abonnees te werven fors uit te breiden. Onlangs lanceerde hij de 'New Deal': abonnees van een van de zes nieuwsmagazines kregen digitaal ook toegang tot de vijf andere. 'De overlap tussen de titels bleek niet echt groot. De meeste lezers verwelkomen het aanbod positief. We zien Knack-abonnees bijvoorbeeld meer surfen op de Trends-site.' 

Drukwerk

De groep kent ook een opflakkering in haar drukactiviteiten. Roularta kondigde dinsdag nog aan 12 miljoen euro te investeren in een nieuwe drukpers om aan de grote vraag uit de markt tegemoet te komen. Na een reeks faillissementen van drukkerijen is de capaciteit op de markt beperkt. 

De omzet van die tak groeit met 4,8 procent. Maar omdat Roularta ook meer eigen magazines laat drukken in de drukkerij in Roeselare, knaagt dat aan de brutomarge van die divisie. Het kan niet dezelfde standaardkosten aanrekenen voor eigen drukwerk. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect