Roularta schrapt bonussen en deel vergoedingen

Roularta-CEO Xavier Bouckaert. ©Kristof Vadino

De magazinemaker Roularta grijpt in nu de coronacrisis weegt op de reclamemarkt, het drukwerk en de evenementensector.

Roularta wordt door de uitbraak van Covid-19 geconfronteerd met twee trends: een positieve impact op de abonnee-inkomsten, maar een negatieve op de reclameomzet, het externe drukwerk en de evenementen die het bedrijf gerelateerd aan de magazinemerken organiseert. 

'De Belgische bevolking verlangt naar kwalitatieve magazinemerken tijdens de lockdown', stipt Roularta aan in het kader van een update na de jaarvergadering. Maar diezelfde lockdown woog op de reclameomzet in maart en april. Voor de rest van het jaar blijft die markt volatiel, verwacht de uitgeefgroep.

Ook over de evolutie van de evenementenbusiness kan Roularta voorlopig geen prognoses geven. De drukkerij bleef verder draaien tijdens de lockdown, vooral voor interne drukopdrachten. Het externe werk leed onder de crisis. In mei groeide dat laatste wel weer aan, maar het zit nog niet op het precoronaniveau.

Raad van bestuur 

In een reactie levert de raad van bestuur van Roularta een deel van zijn bestuursvergoeding in. Het management doet afstand van zijn bonus. Vlak na het uitbreken van de crisis maakte Roularta al bekend dat het aangekondigde brutodividend van 0,50 euro dit jaar niet wordt uitgekeerd. 

Roularta begon begin mei wel weer met het drukken en verspreiden van zijn populaire huis-aan-huisblad De Zondag. Ook De Streekkrant keert vanaf deze week terug. Beide iconische publicaties gingen vijf weken op pauze, wat de ernst van de situatie duidelijk maakte.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud