Roularta schrijft een derde aan waarde uit de boeken

Roularta belandt in de min, mede door een moeizame advertentiemarkt. ©BELGA

Magazineuitgever Roularta houdt in alweer een 'scharnierjaar' zijn merken tegen het licht. Er verdwijnt 70 miljoen uit de boeken.

 

 

Roularta verraste bij de halfjaarresultaten voorbeurs met een opmerkelijke operatie. Het hield zijn magazine- en krantenmerken tegen het licht en schreef voor tientallen miljoenen aan waarde uit de boeken. 

De totale operatie, goed voor 69,2 miljoen, is volgens het bedrijf zelf het gevolg van de drastische hertekening die Roularta onderging. Het belang in VTM-moeder Medialaan (50 %) verdween, het belang in De Tijd-uitgever Mediafin (50 %) en de Sanoma-vrouwenbladen zoals Libelle kwam in de plaats. 

Boekhoudkundig

'Dit liet ons toe om na te denken over een waardetoets van onze titels', stelt Rik De Nolf, voorzitter van de raad van bestuur. De oefening is vooral een 'technische aangelegenheid', vult CEO Xavier Bouckaert aan. Versta: het gaat om een boekhoudkundige oefening en betreft geen cash. 

Roularta volgt een aantal nieuwe stelregels in de waardering van zijn merken. De 'clustering' van merken, die vroeger toeliet om gelijkaardige merken samen te nemen en samen te waarderen, verdwijnt. 'Elk merk moet op zichzelf relevant zijn', onderstreept CFO Jeroen Mouton. Dat sterkere merken zwakkeren compenseren, kan niet meer. 

Bovendien trekt Roularta een streep door de 'onbeperkte levensduur' van merken. De titels van merken en magazines zijn niet meer voor de eeuwigheid. De merken die Roularta door de voorbije overnames mee aan boord nam, begint het ook om die reden meteen af te schrijven. 

Afwaarderingen

CEO Bouckaert klopt zich op de borst voor de operatie. 'Heel wat andere mediagroepen wereldwijd wagen zich niet aan afwaarderingen en laten miljoenen op de balans staan.' Andere Belgische mediagroepen zijn wel mee met de techniek. Wie even zoekt in de recente geconsolideerde jaarrekening van Mediahuis ziet een bijzondere waardevermindering van 1,8 miljoen euro op het merk cityfashion.be. 

Vroeger bundelden we merken en beoordeelden we tesamen hun waarde. Sterkere merken konden zwakkere compenseren.
Xavier Bouckaert
CEO Roularta

De timing van Roularta's operatie is niet toevallig. Roularta heeft nu de ruimte om 70 miljoen euro uit de boeken te schrijven met dank aan de verkoop van het belang in Medialaan. Dat leverde, samen met enkele andere kleinere transacties, een meerwaarde van 150,3 miljoen op. Door de meer- en minwaarden tegen elkaar af te zetten, blijft er nog een nettoresultaat van 75,6 miljoen euro over. 

Historisch

De grootte van de operatie stemt wel tot nadenken. Roularta schrijft met bijna 70 miljoen euro op een netto boekwaarde van 198 miljoen euro een derde van de waarde uit de boeken. Bij Mediahuis blijft de waardevermindering beperkt tot 1,8 miljoen op een totaal van 200 miljoen. 

De Nolf nuanceert en wijst naar het verleden als de oorzaak voor sommige scheeftrekkingen. 'Onze eigen, sterke merken staan soms voor niets in de boeken, overgenomen merken wel.' Hij verwijst naar het voorbeeld van Le Vif, het magazine dat volgens hem als restant van vroegere transacties niet meer correct in de boeken stond. 

Huis-aan-huis

De forse waardevermindering plaatste de eigenlijke resultaten in de schaduw. Begin juli was al duidelijk geworden dat magazineuitgever Roularta een moeilijke eerste jaarhelft achter de rug had. Het bedrijf waarschuwde toen dat de inkomsten uit advertenties vijf à tien procent lager lagen dan vorig jaar.

-12,5 %
Lokale media
De advertentieomzet uit gratis huis-aan-huisbladen daalde in de eerste jaarhelft met 12,5 procent.

De daling van de reclameomzet blijkt nu nog groter dan toen ingeschat: -10,9 procent. Zonder de doorgevoerde overnames was de schade nog groter: -13,7 procent. Ook de ‘line extensions’, die merken vertalen in boeken, cd’s en dvd’s, hebben het moeilijk: -15,9 procent. De totale omzet landt 4,7 procent lager, op 125,6 miljoen euro. 

Het gaat vooral moeilijk met de gratis huis-aan-huisbladen, zoals Deze Week (het vroegere De Streekkrant). De advertentieomzet boert daar met 12,5 procent achteruit tegenover dezelfde periode vorig jaar. Roularta voerde bij Deze Week al twee keer een heroriëntering door. Mede door de daling van reclameomzet duikt de ruime bedrijfswinst in de min, naar -5,3 miljoen euro. 

Geen prognose

2018 is een scharnierjaar, benadrukt CEO Xavier Bouckaert graag. Al is dat ook de titel van het jaarverslag van 2017. De gedane overnames tellen niet heel 2018 mee. Mediafin, de uitgever van De Tijd en L’Echo, draagt pas sinds maart bij aan het groepsresultaat, de vrouwenbladen van Sanoma pas vanaf de tweede jaarhelft. Mediafin droeg 1,4 miljoen euro bij aan de ruime bedrijfswinst van Roularta.

Beleggers reageren eerder lauw op de resultaten van Roularta. Het aandeel verloor dit jaar al wel een kwart van zijn waarde. Zij konden zich wel al verlekkeren op de uitkering van een interimdividend van 5 euro bruto per aandeel. Roularta waagt zich tot slot niet aan een prognose voor het hele jaar. Er is te weinig zicht op de evolutie van de reclameuitgaven om dat te doen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content